wróć do listy
020

Black Friday w Internecie – jak nie stracić głowy podczas zakupów online?

Zwyczaj Black Friday przyszedł do Europy (w tym Polski) ze Stanów Zjednoczonych. Przypada zawsze na ostatni piątek listopada – jeden dzień przed amerykańskim Świętem Dziękczynienia. Wówczas sklepy konkurują, w co lepszych promocjach i specjalnych ofertach. Koniec listopada to okres, w którym zarówno sprzedawcy, jak i kupujący liczą na to, by jak najwięcej zyskać. Tym bardziej że już wtedy klienci szukają prezentów na święta. Jak rozsądnie kupować online tego dnia i w okresie świątecznym?

Rób świadome zakupy

Dlaczego wiele osób traci głowę podczas Black Friday? Bo robi zakupy bez żadnego planu. Podobnie, jak do marketu wchodzi się z listą, by kupić tylko niezbędne rzeczy, podobnie należy podejść do listopadowej wyprzedaży. Należy ustalić, czy to, co chce się nabyć jest konieczne i czy aby na pewno nie będzie tańsze przy innej okazji np. na wyprzedaży noworocznej.

Istotne jest również, by ustalić budżet na Black Friday. Jeżeli w planach ma już się konkretne produkty, warto zapisać dokładną kwotę, której nie będzie można w tym dniu przekroczyć np. 500 zł. Jeżeli lista zakupów jest długa, to warto wypisać sobie, na którą kategorię, ile planuje się maksymalnie przeznaczyć np. 200 zł ubrania, 200 zł elektronika, 200 zł kosmetyki.

Zwróć nieprzemyślany zakup

Kupując pod wpływem emocji i pod presją zamieszczonych w e-sklepach liczników odmierzających czas do końca promocji zdarza się, że na drugi dzień zakup okazuje się błędem. To dlatego, że nie myślimy wówczas racjonalnie, a pośpiech nie sprzyja spontanicznym wyborom, szczególnie tym dokonywanym w sklepie online. W takim wypadku nie należy odkładać towaru do szafy, a skorzystać z prawa zwrotu.

Przy umowach zawieranych na odległość konsument ma prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, nie podając powodu. Warto wiedzieć, że po odstąpieniu ma się kolejne 14 dni na zwrot towaru. Ponadto, jeżeli towar będzie miał wadę, to do roku czasu można go zareklamować z tytułu rękojmi. Kompleksowo tę kwestię wyjaśnia artykuł Prawidłowa obsługa klienta w sklepie internetowym –  reklamacje i zwroty

Kupuj bezpiecznie w sieci

Mnogość promocji i wielość sklepów mogą uśpić naszą czujność, a w takim wypadku to już tylko krok od tego, by dać się oszukać. Podczas zakupów online należy być uważnym. Warto więc wybierać zaufane sklepy, które cieszą się dobrą opinią. Warto też wcześniej przeczytać regulamin sklepu, by nie paść ofiarą nieuczciwych praktyk handlowych.

O bezpieczeństwo zakupów w sieci powinno się zadbać także od strony technicznej. To znaczy, że warto zwrócić uwagę, czy korzysta się z połączenia szyfrowanego (symbol kłódki obok adresu URL). Ponadto podczas zakupów należy korzystać z własnego Internetu i nie łączyć się z publiczną siecią Wi-Fi. Wybierając rodzaj płatności najlepiej skorzystać z bramek internetowych, które zapewniają większe bezpieczeństwo niż polecenie standardowego przelewu. Szerzej ten temat omówiliśmy w artykule Jak zwiększyć bezpieczeństwo zakupów w Internecie?

Kupuj ostrożnie w sklepach zagranicznych

Szukając konkretnych produktów i polując na najlepsze promocje, zdarza się, że trafiamy na nieznane dotąd sklepy zagraniczne. Jedne z najlepszych cen często oferują dostawcy z Chin lub ich pośrednicy. W takich wypadkach czas dostawy jest bardzo długi, a informacja o nim podana na ogół małym drukiem. Można czekać od 30 do nawet 120 dni na dostarczenie zamówienia.

Warto również zwrócić uwagę, w jaki sposób zagraniczny e-sklep przyjmuje płatności. To istotne ze względu na różnicę walut. Jednym z najpopularniejszych rozwiązań jest DCC, czyli dynamiczna płatność w walucie karty, której ogromnym atutem jest przewalutowanie w czasie rzeczywistym.

Ponadto w sklepach z krajów strefy Euro można spotkać się z przelewami SEPA, a przy pozostałych obszarach globu sprawdzą się przelewy SWIFT. Więcej rozwiązań przedstawiliśmy a w artykule Płatności walutowe w e-commerce – przegląd praktycznych rozwiązań.

Rozsądne kupowanie w okresie świątecznym

Pytanie, jak nie stracić głowy podczas zakupów online należy zadać sobie nie tylko przy Black Friday, ale ogólnie w czwartym kwartale roku. Wówczas jako konsumenci jesteśmy bardziej zdeterminowani do wydawania pieniędzy. Jest to szczególnie związane z nadchodzącymi świętami i prezentami. Poza na początku grudnia obchodzi się również Cyber Monday, dzień wyprzedaży zarezerwowany tylko dla sklepów internetowych. Taka okazja jeszcze bardziej zachęca do kupowania online. Doskonale dowodzą tego zebrane przez nas dane.

Wynika z nich, że okres wzmożonych przygotowań świątecznych zaczyna się w ostatnim tygodniu listopada ok. 23-26. Kolejny wzrost to drugi tydzień grudnia między 10 a 18. W tych okresach zauważyliśmy znaczny wzrost realizowanych transakcji i co więcej, ich ilość oraz wartość z roku na rok wzrasta. Co oznacza, że klienci chętniej robią świąteczne zakupy w e-sklepach.

Podsumowanie

Na potrzeby marketingu i sprzedaży powstało wiele różnych tzw. „świąt zakupowych”, które mają być pretekstem do atrakcyjnych promocji, darmowych dostaw, czy gratisów. W związku z tym do wydarzeń typy Black Friday, czy Cyber Monday e-sklepy przygotowują się odpowiednio wcześniej. Tak naprawdę już od listopada zaczyna się wzmożony okres kupowania online. Dlatego na baczności powinniśmy się mieć szczególnie w czwartym kwartale. Wówczas warto sporządzić listę potrzebnych sezonowych rzeczy i określić budżet przeznaczony na prezenty.