wróć do listy
019

Apple Pay – nowoczesna i bezpieczna metoda płatności mobilnych

Od września 2019 roku Apple Pay jest dostępne w 57 krajach z całego świata. Usługa ta może być głównie kojarzona z rynkiem amerykańskim. Jednak z szacunków Loup Ventures wynika, że użytkowników Apple Pay jest ok. 380 mln, z czego jedynie 12% aktywnych znajduje się w USA, a 88% w innych częściach świata. Co wypływa na taką popularność tej nowoczesnej metody płatności?

Apple Pay w Polsce

Apple Pay zostało uruchomione w Polsce 19 czerwca 2018 roku. W ciągu 12 miesięcy usługa zyskała dużą popularność. Po roku od wprowadzenia jej na rynek według raportu IGE Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019 w sklepach stacjonarnych za pomocą Apple Pay zapłaciło 7% badanych. Z kolei w sklepach internetowych na tę formę płatności zdecydowało się 5% użytkowników.

Obecnie płatności Apple Pay dostępne są w 13 polskich bankach:

  1. Alior Bank,
  2. BNP Paribas Bank,
  3. Getin Bank,
  4. mBank,
  5. Nest Bank,
  6. Bank Pekao S.A.,
  7. Santander,
  8. Raiffeisen Polbank,
  9. T-Mobile Usługi Bankowe,
  10. PKO BP,
  11. ING Bank Śląski,
  12. Credit Agricole,
  13. Millennium Bank.

Jak włączyć Apple Pay?

Aby móc płacić tą metodą, trzeba być użytkownikiem urządzeń firmy Apple. Będą to m.in. wszystkie modele iPhone posiadające NFC (od iPhone 6 w górę), iMac’i wyposażone w funkcje biometryczne oraz zegarki Apple Watch. Do aplikacji Wallet na telefonie należy dodać kartę płatniczą, robiąc jej zdjęcie lub wprowadzając jej dane na klawiaturze. Następnie przychodzi SMS weryfikacyjny z kodem. Po jego wpisaniu w aplikacji dodana karta jest aktywna w usłudze Apple Pay.

Teraz swobodnie jednym kliknięciem lub spojrzeniem można kupować za pomocą Apple Pay w wielu punktach m.in. w:

– sklepach stacjonarnych,

– sklepach internetowych,

 – aplikacjach mobilnych,

– komunikacji publicznej/miejskiej.

Merchant, aby włączyć Apple Pay, powinien skontaktować się z opiekunem biznesowym w firmie świadczącej usługi płatności online i zlecić uruchomienie nowej funkcji na wskazanej domenie. Wdrożenie Apple Pay w sklepie internetowym oraz aplikacji mobilnej umożliwili przedsiębiorcom dotarcie do nowej grupy klientów, którzy finalizują transakcje z poziomu urządzeń firmy Apple. To w konsekwencji może wpłynąć na zwiększenie konwersji oraz obrotów firmy.

Jak płacić Apple Pay?

Płacenie Apple Pay jest proste i może być realizowane przez Internet, a także w sklepach stacjonarnych, w których dostępne są terminale zbliżeniowe. Telefonem w sklepie stacjonarnym można płacić na 2 sposoby:

– Płatność Apple Pay Touch ID – ta opcja dostępna jest w starszych modelach iPhone’ów, które nie są wyposażone w Face ID. Chcąc zapłacić w ten sposób, należy umieścić palec na tzw. przycisku home – okrągłym czytniku Touch ID w dolnej części telefonu. Górną część urządzenia należy przytrzymać przy czytniku zbliżeniowym. Powinien pojawić się komunikat „gotowe” – co oznacza, że płatność zrealizowano pomyślnie.

– Płatność Apple Pay Face ID – ta opcja dostępna jest dla iPhone’ów z funkcją Face ID. Chcąc zapłacić w ten sposób, należy wcisnąć dwa razy boczny przycisk tzw. sleep/wake. Następnie trzeba spojrzeć na telefon, by uwierzytelnić się za pomocą Face ID lub wprowadzić kod. Górną część urządzenia należy zbliżyć do czytnika. Pojawienie się komunikatu „gotowe”, oznacza pomyślne zrealizowanie transakcji.

Innym sposobem płatności w sklepie stacjonarnym przez Apple Pay jest zbliżenie do terminala zegarka Apple Watch. Wcześniej należy jednak wcisnąć dwa razy boczny przycisk. Po zakończonej pomyślnie transakcji na zegarku pojawi się powiadomienie.

Przy płatnościach Internetowych, czy w aplikacjach mobilnych sklepów proces przebiega podobnie – z tą różnicą, że nie trzeba przykładać telefonu do czytnika, a jedynie dokonać autoryzacji Touch ID lub Face ID, zatwierdzając płatność w aplikacji. Dodatkowym udogodnieniem jest możliwość podpięcia w aplikacji Wallet poza kartami płatniczymi, kart lojalnościowych. Dzięki temu płatności oraz korzystanie z promocji i zniżek różnych sprzedawców są dostępne z poziomu tylko jednej aplikacji.

Apple Pay a bezpieczeństwo

Technologia Touch ID w telefonach Apple pierwszy raz pojawiła się w iPhone 5S. Dzięki temu dostęp do różnych miejsc w telefonie można chronić autoryzacją przez czytnik linii papilarnych. Touch ID jest alternatywą dla prostego kodu, który jest łatwiejszy do złamania.

Co więcej, tzw. przycisk home wykonany jest z kryształu szafiru. Dzięki temu czujnik sczytując linie papilarne, może wniknąć w najniższą warstwę naskórka z najwyższą rozdzielczością. Linie papilarne są przekształcane w dane matematyczne, które przechowywane są jedynie w telefonie i nie są udostępniane na zewnątrz.

Z kolei funkcja Face ID, jako nowsze rozwiązanie – jest bardzo intuicyjna, ale przede wszystkim bezpieczna. Umożliwia to supernowoczesny system aparatów TrueDepth, który wykorzystuje Apple. W ten sposób urządzenie może niebywale szybko i precyzyjnie odwzorować geometrię twarzy, a przez to potwierdzić lub odrzucić autoryzację.

Podsumowanie

Płacenie Apple Pay jest proste i zintegrowane z różnymi urządzeniami firmy, ale również sklepami, aplikacjami, czy systemami np. transportu publicznego. Ponadto fakt, że wszelkie dane autoryzacyjne pozostają na telefonie i nie przekazuje się ich do zewnętrznych systemów, dodatkowo podnosi poziom bezpieczeństwa. Jednak z powodu istnienia wielu cyberzagrożeń Apple zaleca, aby każde urządzenie chronić dodatkowym kodem zabezpieczającym. Co więcej, w ten sposób można uchronić się przed wyciekiem danych w przypadku zgubienia lub kradzieży urządzenia.