wróć do listy
banery-blog-poradnik-analityka

Analiza danych za pomocą Google Search Console – 4 korzyści dla e-sklepu

Google udostępnia wiele narzędzi do analizy danych i rozwoju stron internetowych. Tym najpopularniejszym jest Google Analytics, z którego według danych Conversion, korzysta dziś 90% właścicieli serwisów online. Sporą popularnością cieszy się także Google Search Console. To rozwiązanie także gromadzi wiele ważnych dla e-commerce’ów informacji, a w połączeniu z Google Analytics, dostarcza kompleksowych i bardziej precyzyjnych danych na temat sklepu internetowego.

Co to jest Google Search Console?

Google Search Console to darmowa platforma dla administratorów stron internetowych, wspierająca monitoring i utrzymanie pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Wcześniej, GSC było znane pod nazwą Google Webmaster Tools. Od początku zaś, udostępniane przez niego dane umożliwiają zoptymalizowanie widoczności serwisu. Za pomocą GSC można też wysyłać i sprawdzać status mapy witryny czy przeglądać statystyki indeksowania przez roboty Google.

Właściciele stron internetowych otrzymują w ten sposób szansę na analizowanie wewnętrznych i zewnętrznych linków do strony oraz monitorowanie pojawiających się niekiedy błędów. Ponadto, właśnie przez to narzędzie administratorzy są informowani o przypadkach zawirusowania serwisu oraz karach wynikających z nieuczciwego pozycjonowania (tzw. Black Hat SEO czy spamdexing). Komunikaty w tych kwestiach zamieszczane są w następujących raportach:

Google Search Console a optymalizacja treści na stronie

W jaki sposób Google Search Console umożliwia optymalizację treści w witrynie? Jest to możliwe dzięki analizie danych, jakie pokazuje raport „Skuteczność”. Znajdują się w nim informacje m.in. o tym, za pośrednictwem jakich zapytań klienci trafiają na stronę sklepu internetowego. Obok fraz, widoczna jest również liczba kliknięć, wyświetleń, średnia pozycja w Google, a także średni CTR, czyli współczynnik określający częstotliwość klikalności.

Wskaźniki te są doskonałym uzupełnieniem dla raportów Google Analytics, które nie zawsze prezentują pełne dane o zapytaniach prowadzących do strony. W GA zdarzają się bowiem komunikaty „not provided„, a GSC jest w stanie uzupełnić te braki. Dzięki temu, możliwe staje się wykonanie precyzyjniejszej analizy słów kluczowych, która posłuży do stworzenia strategii content marketingowej czy uzupełnienia opisów kategorii, a także kart produktowych z prawidłowo dobranymi frazami.

Co więcej, jeśli witryna nie uzyskuje oczekiwanej widoczności na pozycjonowane słowa, to znak, że należy podjąć działania optymalizacyjne. Można wówczas na przykład nasycić treści i meta tagi odpowiednimi keywordami. Ponadto, podczas przeglądania raportu, użytkownicy stają przed szansą odkrycia nowych zapytań, które warto wykorzystać w kolejnych kampaniach i strategiach marketingowych. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule 7 rzeczy, o których warto pamiętać w czasie optymalizacji sklepu internetowego.

Sprawdzenie adresu URL w Google Search Console

W bocznym panelu Google Search Console, pod raportem „Skuteczność”, znajduje się bardzo pomocna funkcja, jaką jest „Sprawdzenie adresu URL”. Przedstawia ona dane diagnostyczne na temat określonego adresu URL. Pozwala również dostrzec błędy związane z danymi uporządkowanymi oraz problemy z indeksowaniem. Jej najważniejszym elementem jest sekcja „Stan”, która powinna zachowywać status „Strona przesłana i zindeksowana”.

Przechodząc do zakładki „Stan”, można poznać szczegółowe dane, indywidualne dla danego adresu URL. To właśnie tu pojawią się też ważne komunikaty, jeżeli wystąpi problem z przesłaniem i zindeksowaniem strony. W tym miejscu użytkownik uzyskuje informacje dotyczące obecności lub nieobecności adresu w mapie witryny, a także te, odnoszące się do możliwości jego skanowania i indeksowania przez Googleboty.

Mapa witryny a szybsze indeksowanie strony

Indeksowanie jest niczym innym, jak dodawaniem stron internetowych do największej wyszukiwarki, która obsługuje 75 000 zapytań na sekundę. Obecność w wynikach Google może zatem stanowić o „być albo nie być” danego sklepu online. W Google Search Console, dzięki dodaniu mapy witryny, możliwe staje się przyspieszenie indeksowania najważniejszych elementów na stronie.

Klikając zakładkę „Mapa witryny” w panelu GSC, pojawi się sekcja „Dodaj nową mapę witryny”. Można to wówczas zrobić na dwa sposoby:

  1. dodać mapę witryny jako URL;
  2. przesłać mapę witryny w pliku xml.

Poprawnie stworzony plik sitemap.xml, zawierający listę adresów URL obecnych w obrębie konkretnej domeny, zwiększa szansę na poprawę statystyk indeksacji, co ma również odzwierciedlenie w lepszym pozycjonowaniu strony. Jeśli link pojawi się w wynikach, to znaczy, że został już zindeksowany przez boty.

Zakładka „Ulepszenia” w Google Search Console

Istotną funkcją Google Search Console są „Ulepszenia”. Dotyczą one m.in. poprawnej działalności witryny na urządzeniach mobilnych, takich jak smartfon czy tablet. W zakładce „Obsługa na urządzeniach mobilnych” użytkownicy znajdą zaś raport dotyczący błędów związanych z nieprawidłowym wyświetlaniem witryny w wersji mobilnej.

Nieco niżej wyświetla się wykres incydentów w określonym przedziale czasowym. A jako kolejna pozycja, pełna lista błędów, szczegółowo opisanych za pomocą m.in. takich pojęć jak: „stan”, „typ” czy „trend”. Pozwala to zobaczyć, na jakich dokładnie podstronach pojawia się problem.

Zadbanie o prawidłowe funkcjonowanie witryn e-sklepów na urządzeniach mobilnych, to dziś jeden z kluczowych elementów dla powodzenia biznesu online. Dzieje się tak, ponieważ jest to przodujący trend e-commerce 2020. Z roku na rok spada bowiem popularność korzystania ze sprzętu stacjonarnego na rzecz mobilnego.

Raport Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2019 wskazuje, że ponad połowa Polaków (52%) dokonuje dziś zakupów mobilnie. Poza tym, na smartfonach kupujący porównują również ceny, sprawdzają stan zamówienia, poszukują opinii i piszą recenzje.

To dlatego, bardzo ważne jest, by klient mógł wspomniane czynności na urządzeniu mobilnym wykonać płynnie. Od tego może bowiem zależeć jego decyzja o tym, czy dokona transakcji właśnie w naszym sklepie internetowym, czy skieruje się do innego – szybszego i bardziej intuicyjnego w obsłudze.

W takim wypadku, Google Search Console umożliwia również przeprowadzenie testu optymalizacji mobilnej, weryfikującego zgodność z tymi urządzeniami. Jest on dostępny pod adresem: https://search.google.com/test/mobile-friendly.

Podsumowanie

Dane pokazują, że sprzedawcy online doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak ważna dla prowadzenia biznesu w sieci jest analiza danych. Daje ona wiele możliwości, np. na poprawę widoczności strony czy uzyskanie wyższego współczynnika konwersji. Jednak jeszcze lepsze rezultaty można uzyskać dzięki weryfikacji danych za pomocą kilku narzędzi do analizy jednocześnie. Z tego względu, warto docenić Google Search Console i korzystać z niego równie aktywnie, jak z Google Analytics. W ten sposób, uzyska się znacznie szersze spektrum działania i bardziej precyzyjne, a niekiedy nawet wzajemnie uzupełniające się statystyki.