wróć do listy
banery-blog-poradnik-analityka

Analityka internetowa w e-sklepie – co, jak i czym mierzyć?

O wadze analityki w prowadzeniu sklepu internetowego głośno mówią sami właściciele e-commerce. Aż 90% z nich wg. raportu Analyzeo zaznacza, że wiedza na temat zachowań użytkowników na stronie internetowej może pozytywnie wpłynąć na zwiększenie sprzedaży. Nic w tym dziwnego, skoro nowoczesne narzędzia do analizy pomagają ich użytkownikom zrozumieć potencjalnego klienta i ujawnić, które zabiegi wdrażane na stronie są skuteczne, a które nie. Jest to jednak tylko skrótowy opis analityki, gdyż potencjał programów do mierzenia różnych wskaźników jest w rzeczywistości znacznie większy, a ich odpowiednie wykorzystanie może się przyczynić do oczekiwanych wzrostów i rozwoju biznesu.

Narzędzia do analityki danych ilościowych

Z narzędzi analitycznych korzystają dziś przede wszystkim najwięksi przedstawiciele branży e-commerce w Polsce i na świecie, jednak dużą grupę beneficjentów tych rozwiązań stanowią również średnie i małe firmy. Wydaje się to tym bardziej zrozumiałe, że dostęp do części z tych programów jest darmowy. Co więcej, każdą witrynę można analizować z wykorzystaniem więcej niż jednego narzędzia. Jest to szczególnie korzystne dla przedsiębiorców, ponieważ każde kolejne rozwiązanie oferuje inne od pozostałych funkcje i metody mierzenia istotnych wskaźników.

Według raportu Conversion, niekwestionowanym liderem zbierania danych ilościowych jest Google Analytics, którego używa aż 90% badanych. Na drugim miejscu plasuje się Gemius Traffic (45%), a pozostałe uwzględnione w zestawieniu narzędzia cieszą się jedynie kilkuprocentowym zainteresowaniem. Jednak obok Google Analytics, najczęściej wykorzystywanymi w praktyce programami są również Hotjar i Google Search Console, które oferują swoim użytkownikom wiele przydatnych funkcji.

Na uwagę w tym miejscu zasługują również polskie marki, które co prawda nie pojawiają się w przywoływanym raporcie, a mimo to wśród analityków wciąż cieszą się sporą popularnością. Są to m.in. Brand24, Senuto czy Semstorm. Dzięki takim aplikacjom możliwy jest m.in. monitoring internetu, ruchu na stronie oraz widoczności.

Narzędzia do analityki jakościowej

Narzędzi pozwalających na przeprowadzenie analizy jakościowej używa dziś jedynie 20% serwisów. Nie zmienia to jednak faktu, że są one bardzo pomocne w pozyskiwaniu ważnych dla e-handlu informacji. Wykorzystanie tego typu programów umożliwia bowiem znalezienie odpowiedzi na różne pytania, dzięki którym możliwe staje się zrozumienie motywów działania, obaw i problemów użytkowników stron internetowych. W ten sposób, łatwiejsze staje się również odnalezienie motywów określonych zachowań konsumentów, mających istotny wpływ m.in. na porzucanie przez nich koszyków czy spadek ich wartości.

Do najpopularniejszych narzędzi służących do przeprowadzania analizy jakościowej należą m.in. Opiniac czy Qualaroo. Otrzymywane dzięki nim wyniki są zaś na ogół zebrane w ankietach. Informacje te należy następnie zestawić z tymi, prezentowanymi przez narzędzia do analityki danych ilościowych. Taki zabieg umożliwia wyciągnięcie bardziej kompleksowych wniosków, a w rezultacie wypracowanie skuteczniejszych rozwiązań.

Narzędzia do testów A/B

Narzędzia wykorzystywane do analiz ilościowych mają również przewagę nad tymi, stosowanymi w celu przeprowadzania testów A/B. Co więcej, okazuje się, że na porównywanie ze sobą kilku różnych rozwiązań decyduje się dziś jedynie co trzeci właściciel platformy e-commerce w Polsce. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że ta niedoceniana technologia daje szerokie możliwości. Umożliwia bowiem m.in. sprawdzenie dwóch wersji danej zmiennej pod kątem skuteczności (np. koloru przycisku „call to action” i nagłówka). W ten sposób możliwe staje się kontrolowanie kilku zmiennych jednocześnie, co zdecydowanie przyspiesza cały proces.

Narzędzie wykorzystywane do testów A/B działa w taki sposób, że ruch na podstawie mechanizmu losującego kierowany jest na różne wersje strony internetowej czy podstrony. Po osiągnięciu określonej ilości odwiedzin (spełniającej kryteria istotności statystycznej), można następnie przeanalizować uzyskane wyniki i dowiedzieć się, który wariant (A czy B) odnotował wyższy współczynnik konwersji. Wśród tego typu narzędzi najczęściej wykorzystywanymi są: Google Eksperymenty, Optimizely, Visual Website Optimizer czy Adobe  Target.

Najważniejsze wskaźniki analityczne w e-commerce

Narzędzia do analityki internetowej umożliwiają mierzenie wielu różnych wskaźników w branży e-commerce. Wśród nich istnieje kilka podstawowych, do których sprzedawcy przywiązują największą wagę. I tak, na stronie głównej zazwyczaj zobaczyć można w czasie rzeczywistym bieżący ruch na witrynie, a także źródła wizyt czy zdarzenia.

Narzędzie Google Analytics umożliwia także pozyskanie wartościowych informacji demograficznych i lokalizacyjnych o klientach. Co więcej, dostępne są tu również dane dotyczące ich zainteresowań, tego z jakich urządzeń korzystają i w jakich godzinach najchętniej odwiedzają sklep, a także ile czasu w nim spędzają, przeglądając konkretne kategorie czy produkty. Google Analytics pozwala również na uzyskanie informacji dotyczących takich wskaźników funkcjonowania e-sklepu jak:

Współczynnik konwersji (CR – Conversion Rate) – określa poziom dokonywanych w sklepie zakupów. Jest to liczba transakcji dzielona przez liczbę sesji.

Przychód – określa wartość sprzedanych produktów w sklepie w danym okresie.

Średnia wartość koszyka (AOV – Average Order Value) – pozwala uśrednić, ile pieniędzy w serwisie wydaje jeden klient. Jest to przychód podzielony przez liczbę transakcji.

Średnia wartość życia klienta (CLV – Customer Lifetime Value) – informuje sprzedawcę o tym, jaki jest przeciętny zysk osiągany dzięki klientowi. Jest to iloczyn przeciętnego okresu relacji klienta ze sklepem, liczby dokonanych przez niego transakcji, marży brutto i średniej wartości koszyka.

Koszt pozyskania nowego klienta (CAC – Client Acquisition Cost) – wskazuje, jaki nakład finansowy ponosi sprzedawca, aby zyskać jednego nowego klienta. Jest to iloraz całościowego kosztu kampanii marketingowej ukierunkowanej na pozyskanie użytkownika i liczby pozyskanych nowych klientów.

Podsumowanie

Analityka internetowa to duży atut sklepów online, dający im znaczną przewagę nad punktami stacjonarnymi. Dzięki wykorzystaniu w biznesie odpowiednich narzędzi, zyskuje się świadomość skuteczności biznesu i możliwe staje się zrozumienie zachowań poszczególnych klientów. Ponadto, informacje pozyskiwane z Google Analytics, Gemius Traffic czy Optimizely pozwalają w porę dostrzec pojawiające się trendy zakupowe i odpowiednio je wykorzystać. Dla zwiększenia skuteczności swoich działań, warto więc stosować mierzenie wskaźników nie tylko za pomocą jednego narzędzia, ale posłużyć się również innymi, przeznaczonymi do analityki jakościowej czy testów A/B.