wróć do listy
banery-blog-poradnik-początki sklepu

7 rzeczy, o których warto pamiętać w czasie optymalizacji sklepu internetowego

Optymalizacja sklepu internetowego to jedna z pierwszych kwestii, na którą należy zwrócić uwagę zaraz po otwarciu biznesu online. Chaotyczne działanie zupełnie nie ma sensu i nie przyniesie oczekiwanych zysków. W podstawowym zakresie można jednak zrobić to samemu, pamiętając o kilku ważnych w SEO elementach.

1.   Dobór słów kluczowych

Słowa kluczowe (ang. keywords) są bardzo istotne dla pozycjonowania sklepu internetowego. Od ich właściwego umieszczenia i prawidłowego wykorzystania zależy sukces serwisu. Warto więc je przemyśleć, równomiernie rozłożyć oraz zaplanować. Jeżeli firma sprzedaje np. zegarki, to jej głównym słowem kluczowym jest „zegarek”. Jednak pod względem trudności słowa kluczowego ma ono duży potencjał wyszukiwania i ciężko będzie osiągnąć wysokie pozycje w Google, opierając się w działaniach pozycjonerskich na tak ogólnej frazie. Poza tym im trudniejsze słowo kluczowe, tym wyższy koszt promocji.

Prostszą frazą kluczową jest np. złoty zegarek damski. To tzw. długi ogon (ang. long tail). Dzięki takiemu zabiegowi szansa na konwersję znacznie wzrasta. Jej współczynnik może być jeszcze wyższy, jeśli doprecyzujemy frazę, dopisując markę towaru np. złoty zegarek męski Gucci. Co więcej, na stronie w różnych miejscach należy użyć związanych z ofertą słów kluczowych. Można je zaplanować, używając odpowiednich do tego narzędzi.

Bezpłatne:

Płatne (przeznaczone przede wszystkim dla specjalistów, mające też darmowy okres próbny lub dostępne w okrojonej formie w bezpłatnej wersji):

2.   Przyjazne URL

Wbrew pozorom tak mała rzecz, jak adres URL jest również ważna w optymalizacji strony internetowej. Po pierwsze dlatego, że wskazuje, w jakim miejscu strony użytkownik się znajduje. Po drugie dla robotów Google to ważny element, w którym może on odszukać słowa kluczowe i zrozumieć strukturę strony. Powinien być dla użytkownika czytelny, spójny i przyjazny, czyli nie za długi (max. 100 znaków) oraz wskazywać co znajduje się na stronie.

Adres URL powinien oczywiście zawierać słowo kluczowe. Należy unikać wielkich liter, znaków specjalnych np. ”?”, „&” i nic nieznaczących ciągów liczb. Błędem jest stosowanie, jako pauz podkreśleń „_”, zamiast tego powinny pojawić się myślniki.

Przykłady:

URL przyjazny: dotpay.pl/metody-platnosci/karty-platnicze/

URL nieprzyjazny: dotpay.pl/index.php?a=542563&b=08134812

Warto pamiętać również o tzw. canonical URL, szczególnie jeśli dane strony są generowane dynamicznie, np. gdy na stronie jest możliwość filtrowania czy sortowania. Dzięki temu uniknie się pojawiania podstron o podobnej treści (duplikacji). Wskazanie linka kanonicznego pozwoli określić, co powinno zostać zaindeksowane przez Google.

3.   Znaczniki title & meta description

Znaczniki title & meta description można znaleźć w kodzie strony. Dla prawidłowej optymalizacji sklepu należy je odpowiednio uzupełnić. Jest to bardzo ważne, gdyż w takiej samej formie pokażą się one w wynikach wyszukiwania Google. Title powinien być zwięzły i unikalny oraz zawierać najlepiej opisujące daną kategorię słowo kluczowe. Trzeba też zachować odpowiednią ilość znaków ok. 50-60.

Meta description ma natomiast zachęcać do odwiedzenia strony. W związku z tym taki opis najpierw należy przygotować dla strony głównej i ofertowej. Dopiero później powinno się przejść do uzupełnienia pozostałych. Meta decription podobnie jak title musi być unikalny i krótki ok. 150 znaków oraz zawierać 1-2 słowa kluczowe, które zostaną pogrubione w wynikach wyszukiwania.

4.   Opisy kategorii i produktów

Wydawać się może, że opis kategorii i produktów jest w stanie stworzyć każdy. Jednak bez odpowiedniej wiedzy nie spełni on swojej funkcji. Owszem może poinformuje użytkownika o właściwościach i przeznaczeniu produktów, co jest ważne, jednak na uwadze ponownie trzeba mieć także algorytm wyszukiwarki. Dlatego opisy produktów i kategorii należy nasycić słowami kluczowymi z nimi związanymi.

Opis powinien być unikalny i czytelny. Warto użyć w nim śródtytułów i wykorzystać nagłówki H1-H6. Na przykład w opisie kategorii może to wyglądać tak: H1 – nazwa kategorii, H2- śródtytuły, H3 – nazwy produktów. Dla lepszej czytelności warto zastosować odstępy między akapitami, boldowania, a zgodnie z tzw. eye tracking’iem najważniejsze kwestie starać się umieścić w lewej części ekranu. To głównie tam użytkownik skupia swój wzrok, a także w górnej części widoku. Warto wskazać również tzw. USP, czyli unikalną wartość produktu, która wyróżnia go na tle konkurencji. Pisanie językiem korzyści z pewnością zachęci do odwiedzenia danej kategorii czy obejrzenia produktu.

5.   Optymalizacja grafiki

Optymalizacji podlega nie tylko treść, ale również grafika. Tekst urozmaicony obrazem ma dużo większe oddziaływanie na decyzje zakupowe. Jednak samo wstawienie zdjęcia produktu nie wystarczy. Przede wszystkim powinno się użyć profesjonalnej fotografii, o czym więcej pisaliśmy w artykule Wybór, rozmieszczenie i prezentacja produktów w sklepie internetowym – poradnik przedsiębiorc y.

Grafikę należy na początku odpowiednio skompresować, by zmniejszyć jej wagę. Im większe zdjęcie, tym dłużej otwiera się strona. Obraz w łatwy sposób można zmniejszyć za pomocą darmowych narzędzi online np. TinyJPG, Easy Resize, czy płatnymi – Photoshop. Nawet jeśli zależy nam na wysokiej jakości zdjęcia, to zamieszczanie fotografii 4K, czy 8K nie ma żadnego sensu. Trzeba też zadbać o odpowiedni format (rozszerzenie) zdjęcia. Najczęściej używa się PNG, JPG i GIF.

Następnie trzeba stworzyć nazwę opisującą, co znajduje się na zdjęciu. Warto, aby znalazło się tu słowo kluczowe, ponieważ roboty Google szukają ich także w nazwach zdjęć. Trzeba pamiętać również w tym miejscu o tym, aby do tworzenia nazw nie wykorzystywać polskich znaków i zamiast spacji stosować łączniki (dywizy).

Istotny przy grafice jest także atrybut ATL, czyli tekst alternatywny (img src “#” alt=”tekst”…). Może on służyć osobom słabowidzącym i niewidomym. Jednak został również zaadaptowany przez algorytmy wyszukiwarek do budowania kontekstu danego obrazka. Dlatego także w ATL powinno znajdować się słowo kluczowe. To zwiększa szansę na to, że nasz wynik pojawi się również w Obrazach Google.

6.   Szybkość wczytywania strony

Użytkownicy, szukając w Internecie produktów, chcą dotrzeć do nich jak najszybciej. W związku z tym bardzo ważne jest, by strona działała płynnie. Użytkownik na jej załadowanie jest w stanie czekać ok. 3-6 sekund. Za wolne wczytywanie witryny odpowiedzialne mogą być różnego rodzaju błędy, zbyt duże grafiki, czy niepotrzebne plug-iny. Szybkość otwierania domeny można sprawdzić za pomocą np. PageSpeed Insights.

Warto pamiętać o tym, by zadbać o prawidłowe renderowanie strony. Najpierw powinien ładować się na niej tekst, a dopiero później grafiki, wideo i skrypty. Jest to szczególnie istotne w wersjach na telefony. Ponadto obrazy powinny być odpowiednio skompresowane co do miejsc, w których się znajdują. Istotnym elementem dla szybkości wczytywania strony jest również wykorzystanie pamięci podręcznej przeglądarki. Ta funkcja umożliwia zachowanie części plików np. JAVA, czy CSS w przeglądarce użytkownika.

7.   Wersja mobilna strony

Każdego roku wzrasta liczba osób robiących zakupy online przez smartfony. Raport Gemius E-commerce w Polsce wskazuje, że w 2019 roku w ten sposób kupowało aż 61% internautów. Takie dane pokazują, jak ważne jest zadbanie o wersję mobilną strony. Niestety wciąż w sieci można trafić na wiele witryn niedostosowanych do telefonów i tabletów.

Rozwiązaniem takiego problemu jest projektowanie Responsive Web Design (RWD). Pozwala ono na dostosowanie układu, wyglądu i rozmieszczenia różnych elementów do parametrów urządzenia. Ponadto dzięki zastosowaniu tej technologii, strony na tabletach i smartfonach ładują się szybciej i działają prawidłowo również przy zmianie orientacji urządzenia. Wygląd mobilnej strony można sprawdzić za pomocą narzędzia Google Mobile Friendly Test.

Podsumowanie

Biznes online bez odpowiedniej optymalizacji SEO nie ma dziś prawa bytu, a na pewno nie takiego, który przynosi zysk. Wykorzystanie słów kluczowych, sporządzenie wyjątkowych opisów, czy dostosowanie strony dla urządzeń mobilnych to kwestie, które pomogą pozyskać ruch z wyszukiwarki, tym samym zwiększając konwersję. Dzięki optymalizacji sklepu chociaż w podstawowym zakresie można dotrzeć do nowego grona klientów, zdobyć ich zaufanie i zatrzymać ich na dłużej. Jednak, by znacznie zwiększyć skuteczność działań, warto wziąć pod uwagę skorzystanie z usług specjalistów SEO.