wróć do listy
Top_foto_870x358px_5

5 najważniejszych zalet platform sklepowych typu marketplace

Zainteresowanie rozwiązaniami dla e-commerce rośnie z roku na rok, a w sieci pojawia się coraz więcej marketplace’ów. Są to miejsca, w których można sprzedawać i kupować produkty lub usługi od różnych dostawców równolegle. Sprzedawcy chętnie korzystają z tego typu platform, gdyż jest to doskonałe rozwiązanie zarówno dla debiutantów, jak i dla tych którzy chcą zwiększyć swoje dotychczasowe zyski. Dlaczego serwisy marketplace są tak popularne i jakie są ich zalety?

Szybki sposób na zwiększenie ilości klientów

Platformy typu marketplace są pierwszym miejscem w sieci, w którym internauci rozpoczynają poszukiwania produktu. Tak wynika z raportu IAB Polska. Dopiero później wybór pada na wyszukiwarki, a po nich na sklepy online. W dużej mierze to zasługa szerokiej oferty asortymentu, jaką dysponuje marketplace. Nie bez znaczenia jest również na ogół sprawnie działający marketing, przyczyniający się do wzrostu ruchu w obrębie witryny. Dzięki czemu zwiększa się prawdopodobieństwo, że więcej osób natrafi na wystawiany przez nas przedmiot.

Prowadzenie sprzedaży na marketplace wiąże się także z możliwością skorzystania z różnych form promocji własnych produktów, bądź usług w obrębie platformy. Można to zrobić zarówno na lokalnych marketplace’ach, jak i na zagranicznych czy globalnych. Dzięki temu poszerza się spektrum odbiorców i urzeczywistnia sprzedaż transgraniczną. W ten sposób niskimi kosztami użytkownika platformy marketplace można przeobrazić we własnego klienta.

Gotowa platforma sprzedaży online

Założenie własnego sklepu online wiąże się ze sporym kosztem. Nie każdego, a zwłaszcza początkującego gracza na rynku e-commerce, stać na ten ruch. Ponadto, wdrożenie własnej witryny internetowej z zachowaniem wysokich standardów, wymaga nie tylko sporego nakładu finansowego, ale również czasu i pracy. Należy zadbać o odpowiednią optymalizację, pozycjonowanie, implementację różnych wtyczek, czy we własnym zakresie zatroszczyć się o marketing i odpowiednie wypromowanie strony.

Zupełnym przeciwieństwem do powyższych czynności jest rejestracja na platformie marketplace. Założenie konta jest darmowe i zajmuje dosłownie kilka minut. Intuicyjny interfejs i łatwy w obsłudze panel administratora sprawiają, że modyfikowanie strony sprzedawcy według własnych upodobań jest proste i przyjazne. Poza tym zaraz po dołączeniu do grona społeczności danego marketplace można umieścić tam swoją ofertę i rozpocząć sprzedaż.

Ponadto większość tego typu platform powstaje w technologii RWD (ang. Responsive Web Design). Oznacza to, że strona jest automatycznie dostosowana do rozdzielczości ekranu urządzenia, z którego klient aktualnie korzysta. Warto na to zwrócić uwagę, gdyż dokonywanie zakupów za pomocą urządzeń mobilnych nieustannie wzrasta. Z raportu Gemius wynika, że aż 61% badanych rozpoczyna zakupy online właśnie na smartfonach. W związku z tym ważne, by zapewnić użytkownikowi, jak największy komfort również mobilnego przeglądania oferty.

Marketplace, jako element strategii omnichannel

Sprzedawcy, którzy prowadzą zarówno sklep stacjonarny, jak i sprzedaż internetową mogli zetknąć się już z pojęciem omnichannel marketing. W takim razie, co to jest strategia omnichannel? To nic innego jak prowadzenie jednocześnie zarówno sprzedaży internetowej, jak i tradycyjnej przy wykorzystaniu do tego wszelkich nowinek technologicznych.

Uwzględnienie marketplace, jako elementu strategii omnichannel to pozyskanie kolejnego kanału dotarcia do nowych użytkowników. Ponadto atutem takiego działania jest fakt, że wiele platform oferuje już możliwość zintegrowania sklepów internetowych z marketplace. Działają one wówczas na podstawie jednego systemu magazynowego i księgowego. Ponadto sprzyjająca dla strategii omnichannel jest również kwestia, że platformy typu marketplace oferują użytkownikom także własne aplikacje na smartfony.

Skuteczne i proste metody rozliczeń płatności

Niskie koszty wejścia na rynek poprzez marketplace to jeden ze sposobów, przez który sprzedawcy próbują zaistnieć w e-commerce. Zwłaszcza wtedy, gdy nie mogą sobie jeszcze pozwolić na ponoszenie kosztów związanych z prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Ponadto warunki rozliczeń płatności z marketplace są jasne i przejrzyste.

Opłaty mogą być naliczane przez system prowizyjny. Oznacza to, że od każdej transakcji potrąca się określony procent z zainkasowanej kwoty – z reguły w graniach 2% – 15%. Inną metodą płatności za korzystanie z usług marketplace jest stała opłata abonamentowa. Kwotę pobiera się zwykle w wymiarze rocznym bądź miesięcznym – zależy od polityki platformy. Takie rozwiązania pozwalają łatwo i dość precyzyjne prognozować zyski i ustalać budżet.

Social proof, czyli zwiększenie zaufania klientów

Na platformach marketplace tworzy się swego rodzaju społeczność. Podzielona jest ona na sprzedawców oraz kupujących. Gdy należy dokonać jakiegokolwiek wyboru – a w tym wypadku zakupowego, często w celu uniknięcia popełnienia błędu polega się na opinii innych członków tej społeczności. W ten właśnie sposób działa social proof. Jest to tzw. społeczny dowód słuszności, który ma duże znaczenie dla sprzedaży na marketplace.

Użytkownicy tego typu platform mogą dzielić się w komentarzach wrażeniami, odczuciami i rekomendacjami na temat zakupionych produktów. To właśnie te informacje, jeśli są pozytywne, determinują innych do zakupu. Z kolei, jeśli są negatywne odsuwają od niego. Na marketplace innymi elementami, charakterystycznymi dla social proof jest również przydzielanie najlepszym sprzedawcom różnych certyfikatów czy tytułów. Mogą to być np. certyfikat jakości, gwarancja bezpiecznych zakupów, czy status zaufanego sprzedawcy. To również swego rodzaju społeczny dowód słuszności, który zwiększa szanse sprzedaży.

Podsumowanie

Branża sprzedaży online nieustannie się rozwija i z roku na rok zyskuje na popularności. W związku z tym powstaje coraz więcej rozwiązań, które usprawniają sprzedaż w sieci. Jednym z nich są właśnie platformy marketplace. Korzystanie z nich nie tylko poszerza grono nowych klientów, ale również umacnia wizerunek danej marki i wysuwa na wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Warto więc być na bieżąco z trendami w tej dziedzinie i wdrażać je, by maksymalizować zyski swojego przedsięwzięcia.