wróć do listy
101

4 rzeczy, które warto wiedzieć na temat m-commerce, czyli zakupów za pomocą urządzeń mobilnych


W tym artykule opisujemy:

  1. Kto i jak kupuje w m-commerce?
  2. Możliwości promocji sklepu internetowego w m-commerce
  3. Dobre praktyki w m-commerce
  4. M-commerce jako element multichannelingu
  5. Podsumowanie

Z danych Urzędu Komunikacji Elektronicznej wynika, że prawie 75% Polaków korzysta ze smartfonów, a w sumie 90% użytkowników telefonów komórkowych ma internet mobilny. Tak silny trend na bycie mobile, to dobre wieści dla branży e-commerce. Warto wykorzystać to, że Polacy chętnie używają urządzeń mobilnych i zainspirować ich, by częściej robili zakupy w sieci. W tym celu korzystne jest poznanie kilku istotnych faktów dotyczących branży m-commerce.

Kto i jak kupuje w m-commerce?

Według raportu Polska jest mobi, Polacy spędzają online średnio ponad 5 godzin dziennie, z czego sporą część czasu, wykorzystując do tego smartfony. Warto być świadomym ich zachowań w m-commerce, by móc lepiej dostosować do nich rozwiązania zamieszczane na stronach lub w aplikacjach, a także tworzyć trafniejsze kampanie marketingowe.

Aż 78% konsumentów w celach związanych z zakupami korzysta ze smartfona, a 60% z tabletu. Co więcej, urządzenia mobilne użytkownicy wykorzystują nie tylko w domu, ale również w podróży i w wolnym czasie spędzanym poza domem (ponad 80%). Na powyższych przykładach widać wyraźnie, że konsumenci robią dziś zakupy z naprawdę różnych miejsc na świecie.

Według danych IGE najbardziej oblegane przez nich kategorie produktowe to:

Warto również wiedzieć, że wśród polskich konsumentów zwyczaje zakupowe w znacznej mierze zależą od wieku. Na urządzeniach mobilnych najczęściej kupują najmłodsi klienci z tzw. Pokolenia Z. Ta grupa użytkowników ceni sobie zakupy online głównie za całodobową dostępność produktów, brak konieczności wychodzenia z domu, nieograniczony czas na dokonanie wyboru, szerszy asortyment oraz lepsze niż w sklepach stacjonarnych ceny. Gdy któryś z tych czynników zachęci ich do finalizacji transakcji, najchętniej wybieraną metodą płatności staje się pay-by-link, ale równie popularny jest BLIK. Warto pamiętać więc, by karty produktowe i konkretne metody płatności w e-sklepie były intuicyjne dla systemów mobilnych i nie przeszkodziły im w realizacji zakupów.

Z kolei klienci powyżej 25. roku życia, podobnie jak najmłodsi, często płacą metodą pay-by-link, ale wybierają również wysyłkę za pobraniem czy przelew tradycyjny.

Możliwości promocji sklepu internetowego w m-commerce

Polscy klienci mobilni chętnie przeglądają portale społecznościowe i regularnie sprawdzają skrzynkę mailową. Warto wiedzieć, że oba te rozchwytywane na mobile’u kanały dają sprzedającym ogromne możliwości promocji sklepu internetowego. Istotne jest, by wiedzieć, jakie działania związane z zakupami klienci podejmują na urządzeniach mobilnych najczęściej. Okazuje się, że po prostu porównują ceny i oferty, sprawdzają również stan zamówienia, dostępność towaru w sklepie oraz poszukują opinii o wybranym produkcie.

Na portalach typu Facebook czy Instagram można dziś wypromować sklep za darmo, zakładając fanpage i realizując spójną strategię marketingową. Inną opcją jest również włączenie płatnych reklam w mediach społecznościowych, wcześniej odpowiednio dostosowując je do poszczególnych grupy odbiorców. Poczta elektroniczna również jest skutecznym sposobem dotarcia do klientów. Więcej o tym pisaliśmy w artykule Wykorzystanie e-mail marketingu do promocji e-sklepu – co warto wiedzieć?.

Poza tym działanie w m-commerce umożliwiają również różnorodne aplikacje sprzedażowe. Udostępnianie takiego rozwiązania można komunikować na stronie głównej sklepu, a po wejściu na nią z pozycji urządzenia mobilnego, wyświetlać użytkownikowi komunikat zachęcający do pobrania aplikacji ze sklepu Google Play czy App Store. Dowodem na to, że to rozwiązanie się sprawdza, jest m.in. ilość pobrań tego typu produktów związanych z największymi sklepami internetowymi w Polsce. Jeśli jednak w przyszłości zamierzamy taką aplikację rozwinąć, już na początku warto zainwestować w profesjonalny developement, aby narzędzie to rzeczywiście ułatwiało konsumentom zakupy i zbierało dobre recenzje, a nie na odwrót.

Dobre praktyki w m-commerce

Wyjście z odpowiednią kampanią marketingową dla konsumentów m-commerce i intuicyjna strona internetowa w technologii RWD (ang. responsive web design), a także dobrze rozwinięte aplikacje sprzedażowe nie zawsze wystarczą, by uzyskać oczekiwane wskaźniki konwersji i sprzedaży w sklepie internetowym.

Dla skutecznej działalności w branży m-commerce potrzebne jest bowiem kompleksowe podejście. Dlatego należy zadbać również o to, by użytkownik miał dostęp do wielu różnych form płatności, które są łatwe do wykonania na telefonie. Z badań IGE wynika, że w sumie prawie 40% użytkowników rezygnuje z dokończenia płatności, ponieważ strona banku lub sklepu nie jest dostosowana do urządzenia mobilnego.

Warto w tym wypadku umożliwić kupującym płatność zarówno kartą, przelewem tradycyjnym, jak i ostatnio znacznie zyskującym na popularności BLIK-iem. To rozwiązanie z resztą wydaje się najwygodniejszą formą płatności dla użytkowników smartfonów, szczególnie jeśli włączy się przy tym opcję One Click.

Co więcej, należy również zadbać o to, by ścieżka zakupowa była prosta do przejścia i intuicyjna. Nie powinno się wymagać od konsumenta na tym etapie podawania zbyt wielu danych. Warto poprosić tylko o te informacje, które są absolutnie niezbędne do zrealizowania i wysłania zamówienia. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule 7 sposobów na zminimalizowanie ilości porzuconych koszyków.

M-commerce jako element multichannelingu

Multichanneling to inaczej sprzedaż wielokanałowa. Odbywa się wtedy, gdy konsument w celu zakupienia produktu wykorzystuje więcej niż jeden kanał, co doskonale obrazuje poniższy przykład:

Konsument może szukać inspiracji, używając urządzenia mobilnego. Na zakup decyduje się, widząc ponownie reklamę w mediach społecznościowych, a transakcji dokonuje już na komputerze czy po prostu w sklepie stacjonarnym.

Statystyki raportu Omni-commerce. Kupuję wygodnie wskazują, że aż 54% klientów, kupując produkty tej samej marki, robi to za pomocą różnych kanałów np. stacjonarnie, internetowo czy mobilne. Z kolei z danych udostępnionych w raporcie Polska jest mobi wynika, że 25% użytkowników podczas zakupów online zwykle używa wielu urządzeń jednocześnie.

Wiedząc o tym, warto prowadzić sprzedaż wielokanałową, ale również w tym charakterze podejść do marketingu. Takie działanie pozwoli właścicielom e-sklepów dotrzeć do jak największego grona potencjalnych klientów. Nie należy jednak decydować się na te kroki pochopnie. Decyzja powinna być przemyślana, a wszystkie kanały mądrze ze sobą skonsolidowane. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie zaawansowanych systemów IT, integrujących dane klientów i ofert sprzedażowych sklepu stacjonarnego np. z aplikacją mobilną czy e-commerce. W ten sposób kupujący będzie mógł kompleksowo korzystać z usług naszego sklepu w każdym kanale.

Podsumowanie

Konsumenci coraz aktywniej korzystają dziś z udogodnień oferowanych im przez branżę m-commerce. Według danych IGE, co trzeci klient podczas zakupów w sieci korzysta właśnie ze smartfona, a jedynie 1% użytkowników urządzeń mobilnych nie wykorzystuje ich w kontekście zakupowym. Decydując się jednak na prowadzenie sprzedaży mobilnie w sklepie, należy wiedzieć kto i w jaki sposób dokonuje zakupów na urządzeniach mobilnych. Warto również trzymać się dobrych praktyk dotyczących szeroko pojętych działań w m-commerce.