Przegląd raportów dostępnych w Google Analytics

Praktyczny poradnik e-commerce
16.03.2020

Głównym narzędziem, z którego korzystają dziś właściciele e-commerce zajmujący się analityką w sklepie internetowym, jest Google Analytics. Dostęp do jakich danych umożliwia nam ten program? Dlaczego warto założyć w nim konto i w jaki sposób, ta prosta czynność może wpłynąć na funkcjonowania naszego e-sklepu? Oto garść przydatnych informacji dotyczących raportów Google Analytics.

Źródła ruchu i medium w sklepie internetowym

Możliwości poznania źródeł ruchu, które sprowadzają użytkowników na naszą stronę internetową oraz urządzeń, z których korzystają internauci, są niezwykle pomocne. Dzięki nim mamy jasność, na którym kanale, mobile czy desktop, warto bardziej się skupić. Co więcej, w ten sposób możemy również pozyskać informacje o tym, z jakich dokładnie stron czy wyszukiwarek trafiają do sklepu klienci. Ta opcja okazuje się być bardzo przydatna, w sytuacji, gdy sklep prowadzi sprzedaż wielokanałową za pośrednictwem własnej witryny, marketplace, serwisów zewnętrznych, a także z wykorzystaniem techniki s-commerce (ang. social commerce).

Dzięki dostępowi do szerokiej gamy informacji można wówczas dostrzec, który kanał generuje największy ruch, a który zbyt mały. Taka wiedza pozwala na zwiększenie poziomu zaangażowania w obszary, dające nadzieję na przyniesienie zysku, a także na podjęcie decyzji o rezygnacji z tych niewystarczająco rokujących. W jaki sposób otrzymać informacje o stosowanych przez klientów urządzeniach zawarte w raportach? Aby to zrobić, należy przejść następującą ścieżkę: Odbiorcy → Ruch mobilny → Przegląd.

Chcąc dowiedzieć się, z jakich źródeł sklep pozyskuje największą liczbę użytkowników oraz jaki współczynnik konwersji jest przez nich generowany i czy realizują oni wyznaczone cele, należy natomiast odwiedzić sekcje: Pozyskiwanie → Cały ruch → Źródło / Medium.

Raport konwersji w e-commerce

Na generowanie różnorodnych strategii marketingowych wpływ ma wnikliwie prowadzona analiza użytkownika witryny, na którą składa się zdobycie informacji dot.:

  • przedziału wiekowego, do którego należy,
  • urządzeń, z których korzysta,
  • czasu, spędzanego przez niego na stronie,
  • źródeł, które doprowadziły go do naszej witryny.

O ile dane te są bardzo ważne dla marketingowców, analityków i specjalistów ds. SEO, o tyle przedsiębiorcę prowadzącego handel, zdecydowanie bardziej powinien interesować wskaźnik realizacji celu – czyli w tym wypadku sprzedaży.

Dostęp do takiego raportu można uzyskać, wybierając ścieżkę: Konwersje → Cele → Przegląd. Aby jednak widok był dostępny, należy wcześniej ustawić wybrany cel. O tym, jak to zrobić, pisaliśmy w artykule Zakładanie i konfiguracja konta Google Analytics. We wspomnianym raporcie, użytkownik znajdzie wszelkie dane dotyczące realizacji założonych celów, ich wartości, współczynnika konwersji czy ilości porzuceń.

Dzięki analizie tych informacji można w krótkim czasie wywnioskować, czy dotychczas podjęte działania związane z marketingiem lub pozycjonowaniem faktycznie dają oczekiwane efekty.

Widok szybkości ładowania strony

Narzędzie Google Analytics daje dostęp nie tylko do informacji na temat samych klientów sklepu. Przechodząc ścieżkę: Zachowanie → Szybkość witryny → Przegląd, można sprawdzić również wydajność całego serwisu. W ten sposób okaże się, jaka jest szybkość wczytywania się strony (tzw. page speed). Nie wszyscy zdają sobie bowiem sprawę z tego, że zbyt wysoka wartość tego wskaźnika, może być jednym z głównych powodów nagminnego porzucania serwisu przez konsumentów. Taki problem należy jak najszybciej rozwiązać, ponieważ z licznych badań dotyczących użytkowników internetu wynika, że są oni gotowi czekać na pełne otwarcie witryny jedynie 3-6 sekund.

Za zbyt słabe wyniki page speed może odpowiadać brak optymalizacji lub jej nieprawidłowe wdrożenie. Bardzo często, głównymi sprawcami spowolnienia są różnego rodzaju błędy, nieskompresowane grafiki, niepotrzebne wtyczki (ang. plug-in), a także zbyt duża ilość reklam.

Czego użytkownicy szukają w witrynie?

Raport wyszukiwania w witrynie pokazuje dane, które Google Analytics zebrał z aktywności klientów używających wewnętrznej wyszukiwarki znajdującej się w sklepie internetowym. Wbrew powszechnej opinii, odwiedzający sklep internetowy używają jej dość często, a zwłaszcza w sytuacjach, gdy do produktu, który planują nabyć, chcieliby dokupić coś jeszcze. Aby jednak klient trafił na interesujący go przedmiot bezpośrednio po wpisaniu danej frazy, trzeba określić dla niej odpowiedni parametr. Można to zrobić wchodząc kolejno w sekcje: Administracja → Filtry.

Jako nazwę filtra należy wówczas wpisać „Wyszukiwanie”, a następnie zaznaczyć opcję: „Niestandardowy/wyszukaj i zastąp”. W polu filtra powinno zostać wybrane polecenie: „Identyfikator URL żądania”, a następnie należy wpisać poniżej odpowiedni ciąg.

Cały opisany proces najlepiej zobrazuje poniższy przykład:

Jeśli firma zajmuje się sprzedażą sprzętu komputerowego, a najczęściej sprzedawanym produktem jest np. laptop, to szukający go użytkownicy mogą chcieć dodatkowo dokupić do niego: myszkę, słuchawki czy torbę. Aby ułatwić im to zadanie i zoptymalizować cały proces zakupów, w oknie: „Znajdź ciąg” można wpisać hasło: /myszka/, a w oknie: „Zastąp ciąg”, komendę: ?myszka=.

Dzięki raportom wyszukiwania w witrynie, przedsiębiorca pozyskuje informacje o tym, czego najczęściej szukają internauci odwiedzający jego stronę internetową. Takie dane można następnie wykorzystać na przykład do tworzenia kampanii marketingowych czy contentu na stronie. Zaprezentowany powyżej przykład przekonuje, że będąc właścicielem opisanego sklepu, warto byłoby zamieścić w sekcji blogowej artykuł na temat sposobu wyboru myszki do laptopa. Co więcej, te dane mogą również pomóc w trafniejszym oferowaniu klientom produktów.

Raport e-commerce

Z danych Analyzeo wynika, że 90% właścicieli sklepów online korzysta dziś z narzędzi analitycznych, a najchętniej wybieranym spośród nich jest właśnie Google Analytics. Nie powinno w związku tym dziwić, że narzędzie to doskonale dopasowało się do potrzeb rynku i w chwili obecnej oferuje swoim użytkownikom wiele funkcji przeznaczonych specjalnie dla branży e-commerce. Z udostępnianych przez Google Analytics raportów można wyciągnąć naprawdę wiele wartościowych informacji, a aby uzyskać do nich dostęp, należy przejść jedynie krótką ścieżkę. Rozpoczyna się ona od wyboru zakładki: Konwersje → E-commerce, a następnie, spośród dostępnych możliwości:

  • przegląd,
  • skuteczność produktu,
  • skuteczność sprzedaży,
  • transakcje,
  • czas zakupu,

należy wybrać interesujący nas raport.

Znajdziemy w nim szczegółowe informacje dotyczące m.in. dni i okresów najlepszych pod względem sprzedaży, najczęściej sprzedawanych produktów, a także udziału poszczególnych kanałów w sprzedaży. Dzięki takiej wiedzy, możliwe staje się wyciągnięcie wartościowych wniosków, pozwalających odpowiedzieć na pytania o to, jaki asortyment powinno się silniej promować i zasoby którego towaru warto powiększyć.

Podsumowanie

Prowadzenie sklepu internetowego przy jednoczesnym braku informacji na temat skuteczności podejmowanych działań, to jedna z najgorszych sytuacji, w których może znaleźć się dziś właściciel e-commerce. Realizowana obecnie sprzedaż towarów i usług opiera się w głównej mierze na danych. Warto więc analizować raporty dostarczane przez Google Analytics i wyciągać z nich wnioski dot. wartości wskaźników konwersji, szybkości ładowania strony czy etapów jej porzucania. Z kolei bazowanie na raportach e-commerce, frazach z wyszukiwarki wewnętrznej czy medium ruchu, pozwala właścicielowi sklepu internetowego określić skuteczny rodzaj contentu oraz zaplanować strategię przeznaczoną dla mediów społecznościowych.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW