Właściciele sklepów internetowych, analitycy i marketingowy mają do dyspozycji wiele płatnych i bezpłatnych narzędzi do monitorowania skuteczności kampanii i statystyk sprzedaży w e-commerce’ach. Różnorodność dostępnych instrumentów wynika z posiadania przez nie odmiennych funkcji, możliwości mierzenia rozmaitych danych i wyliczania wielu wskaźników. Niemniej, najczęściej wybieranymi narzędziami są rozwiązania od Google. Podstawowe wersje są bezpłatne i dla wielu wystarczające, a podczas pierwszych kroków wiedza specjalistyczna nie jest koniecznością. Jednak jej posiadanie umożliwia skuteczniejszą analizę danych i wdrażanie bardziej zaawansowanych działań.
Google Analytics to podstawa
Google Analytics jest prosty w obsłudze oraz wdrożeniu. Jednak nawet jeżeli, interfejs i posiadane przez niego funkcje nam nie odpowiadają i wolimy pracować z innym narzędziem analitycznym, to mimo wszystko warto założyć i skonfigurować w nim konto. Jest tak dlatego, że znajomość większej ilości instrumentów i umiejętność korzystania z nich, pozwala właścicielom e-sklepów na zachowanie lepszej orientacji w dziedzinie, jaką jest monitorowanie kampanii i statystyk sprzedaży w e-sklepach.
Jednym z głównych celów, jakie przyświecają każdemu właścicielowi sklepu internetowego, jest jak najlepsze pozycjonowanie jego e-commerce’u. Jednak, by osiągnąć pierwsze miejsce w wyszukiwarce na dane słowo kluczowe, samo założenie konta nie wystarczy. Trzeba pamiętać o dobrych praktykach pozycjonerskich, prawidłowej konfiguracji Google Tag Managera, kodzie śledzenia e-commerce, tagach UTM czy wyszukiwaniach w witrynie. Odpowiednie podejście do tych kwestii pozwoli na lepsze zbieranie danych i zminimalizuje ryzyko gromadzenia nieprawidłowych informacji, o czym więcej pisaliśmy w artykule 5 błędów, w wyniku których dane w Google Analytics nie zbierają się prawidłowo.
Dopiero po odpowiedniej konfiguracji wspomnianych wyżej elementów powinno się przystąpić do analizy danych, poprawnie uwzględnionych w raportach Google Analytics. W innym wypadku istnieje ryzyko, że monitorowanie skuteczności kampanii i statystyk sprzedaży będzie oparte na błędzie, a w związku z tym cały biznes może nie spełniać oczekiwanych celów i nie przynieść zakładanych zysków.
Jeżeli jednak wszystko działa poprawnie, można zacząć mierzyć skuteczność kampanii i wyniki sklepu online. Google Analytics oferuje w tym wypadku 5 głównych raportów:
- „Czas rzeczywisty”;
- „Odbiorcy”;
- „Pozyskiwanie”;
- „Zachowanie”;
- „Konwersje”.
Każdy z nich po rozwinięciu dzieli się na bardziej szczegółowe sekcje, korzystanie z których umożliwia dotarcie m.in. do takich informacji jak:
- źródła wizyt;
- lokalizacje;
- ruch mobilny;
- dane geograficzne i demograficzne;
- wyszukiwanie w witrynie;
- szybkość witryny;
- skuteczność produktu;
- skuteczność sprzedaży;
- transakcje.
Raporty e-commerce
Jedną z najistotniejszych sekcji dla monitorowania skuteczności kampanii i statystyki sprzedaży w sklepie internetowym są raporty e-commerce, które można znaleźć po rozwinięciu panelu GA „Konwersje”. Jednak, aby mieć dostęp do tych danych należy wcześniej włączyć śledzenie e-commerce. W tym celu wymagane jest posiadanie pewnych umiejętności edycji kodu HTML oraz programowania w języku JavaScript. Jeśli ma się na ten temat pojęcie, e-commerce w Google Analytics można zaimplementować na dwa sposoby:
- wykorzystując standardowe raporty e-commerce, zawierające informacje o produkcie i transakcji, średnią wartość zamówienia, współczynnik konwersji e-commerce, czas do zakupu i inne dane;
- korzystając z ulepszonego e-commerce, który daje swoim użytkownikom więcej możliwości i udostępnia nowe funkcje. W ten sposób można zobaczyć m.in. to, kiedy klient dodał produkty do koszyka, rozpoczął proces płatności i dokonał zakupu.
Odpowiednio napisany skrypt należy wkleić nad kodem kontenera Google Tag Manager. Jeśli nie jest się w stanie wykonać takiego działania samodzielnie, o pomoc warto się zwrócić do programisty. Zdecydowanie warto to zrobić, gdyż dane pozyskane z raportów e-commerce zarówno standardowych, jak i ulepszonych, pozwolą bardziej precyzyjnie monitorować statystyki sprzedaży i skuteczność kampanii. To dlatego, że z tych informacji można wyciągnąć wnioski m.in. o:
- najlepiej sprzedających się produktach;
- towarach i usługach w największym stopniu spełniających oczekiwania klientów;
- produktów wymagających wspomagania działaniami reklamowymi;
- naprawdę skutecznych kampaniach reklamowych; przychodach z transakcji;
- liczbie produktów przypadających na pojedynczą transakcję;
- ilości czasu, jakiej klient potrzebuje na podjęcie decyzji o zakupie.
Śledzenie konwersji Google Ads
Pierwsze działania marketingowe w sklepach internetowych na ogół są bezpłatne. Wykorzystuje się w tym celu media społecznościowe, cykliczne rabaty czy różnego rodzaju działania contentowe. Jednak chcąc poszerzyć rozpoznawalność swojego biznesu w sieci i zdobyć nowych klientów, wielu sprzedawców decyduje się na płatną reklamę Google Ads. Według danych opublikowanych przez WordLead ruch z reklam PPC (Pay Per Click) konwertuje 50% skuteczniej niż ruch z wyników organicznych – bezpłatnych.
W związku z tym, jeśli na kampanię Google przeznacza się określony budżet, to jej wyniki powinno się tym bardziej monitorować. Aby uzyskać dostęp do danych związanych z kliknięciami i konwersją Google Ads oraz ustalania stawek, należy najpierw połączyć konto Google Analytics z Google Ads, a następnie aktywować automatyczne tagowanie na koncie Google Ads. Jeśli te etapy mamy za sobą, można przejść do importowania celów i transakcji Google Analytics do Google Ads.
Skuteczna i efektywna kampania e-commerce
O skuteczności kampanii reklamowej dla branży e-commerce można połowicznie mówić jeszcze przed jej uruchomieniem. Umożliwiają to dobre praktyki kreacji, które są jednym z kluczowych elementów, niezbędnych do tego, by dobrze wystartować z przedsięwzięciem. Aby tak się stało, należy zadbać o:
- prosty i inspirujący komunikat – zwięzłe hasło kampanii, które zapadnie w pamięć i wyraźnie przedstawi daną kwestię lub problem;
- czytelną wizualnie narrację – bardziej niż tekst uwagę przykuwają obrazy i filmy, chętniej czytane są treści wzbogacone multimediami;
- źródło doświadczeń w realnym świecie – może to być jakiś eksponat lub fizyczny element, jednak o ten trudno w kampanii internetowej. Często sprawdza się jednak bohater lub brand hero;
- omnichannel marketing – postawienie na kampanię wykorzystującą różne kanały dotarcia do klienta zarówno płatne, jak i organiczne, ale także online i offline.
Po uruchomieniu kampanii stworzonej na podstawie dobrych praktyk kreacji, mierzeniu statystyk można przyglądać się z nieco większym spokojem. Marketingowcy, analitycy i właściciele e-commerce’ów przeglądając poszczególne raporty, będą obserwować skuteczność kampanii, mierząc ją takimi wskaźnikami jak: CTR, BR, OR, CPC czy CPA. Jednak coraz istotniejsze staje się dziś również monitorowanie nie samej skuteczności kampanii, ale jej efektywności. Wówczas istotne stają się wskaźniki:
- CR (ang. Conversion Rate) – procent użytkowników lub odwiedzających, którzy dokonali pożądanej akcji; Koszt konwersji – cena pozyskania pojedynczej pożądanej akcji, będący ilorazem kosztów reklamy i ilości uzyskanych konwersji;
- ROI (ang. Return on Investment) – ukazuje zwrot z inwestycji, przedstawia procentową rentowność przedsięwzięcia, pokazując, która kampania przynosi największe korzyści biznesowe. Wskaźnik ten oblicza się ze wzoru: ROI = (Przychody wygenerowane przez reklamę – Koszt Reklamy)/ Koszt Reklamy * 100%
Podsumowanie
Do monitorowania statystyk sprzedaży można wykorzystać dziś wiele różnych narzędzi, jednak podstawą są rozmaite raporty pochodzące z Google Analytics. Sprzedawcy szczególną uwagę powinni zwrócić na zestawienia dotyczące e-commerce. Jeśli działając w branży e-commerce, wykorzystujemy na co dzień płatne reklamy Google Ads, należy połączyć konto utworzone na tej platformie z kontem Google Analytics. Takie działanie umożliwi śledzenie konwersji z poszczególnych kampanii. Jednym z kroków, jaki powinniśmy podjąć na początku tworzenia kampanii, jest natomiast pamiętanie o właściwych praktykach kreacji i monitorowanie nie tylko skuteczności, ale również efektywności określonych przedsięwzięć. Tylko tak kompleksowe działanie pozwoli na prężny rozwój e-sklepu i pomoże w osiągnięciu zakładanego zysku.