Jak marketing mobilny może pomóc w promocji sklepu internetowego?

Praktyczny poradnik e-commerce
21.08.2020

Według danych raportu Polska jest mobi, prawie 80% Polaków używa smartfonów w celach związanych z zakupami i średnio korzystamy z urządzeń mobilnych ponad 2 godziny dziennie. Takie wartości udowadniają, że doskonałym, a wkrótce nawet wiodącym kanałem do promocji sklepu internetowego stanie się marketing mobilny. Właściciele e-commerce’ów powinni z niego korzystać, ponieważ przynosi on wiele korzyści oraz daje sporo nowych możliwości.

Marketing mobilny – korzyści

Dane We Are Social 2020 pokazują, że działania, które najczęściej podejmujemy, korzystając z urządzeń mobilnych to m.in.:

  • czatowanie (89%);
  • przeglądanie portali społecznościowych (89%);
  • korzystanie z aplikacji sklepowych (66%);
  • oglądanie wideo (65%);
  • używanie aplikacji muzycznych (52%);
  • granie (47%).

Wszystkie powyższe czynności są wykonywane za pośrednictwem kanałów, które można wykorzystać do marketingu mobilnego. Daje to możliwość promocji produktów użytkownikowi niemal w każdym momencie, w którym używa on smartfona. Reklamy mobilne można z powodzeniem uruchomić w mediach społecznościowych, a także w aplikacjach gamingowych czy streamingowych.

Dzięki takiemu rozwiązaniu kontakt przedsiębiorcy z klientem nie urywa się i nieustannie można przypominać mu o produktach, które oglądał czy dodał do wirtualnego koszyka. Poza tym marketing mobilny to również ważny element multichannelingu. Dane raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” wskazują, że wielu użytkowników przeglądając produkty danej marki, robi to ze smartfonów i komputerów jednocześnie.

Co więcej, marketing mobilny daje również wiele możliwości w kwestii współpracy z influencerami. Dla wielu sprzedawców online są oni ważnym ogniwem całej strategii promocyjnej sklepu, a najprężniej działają właśnie w mediach społecznościowych. Według raportu State of the social media influencer market in 2020, najchętniej wykorzystywanymi w tym celu przez firmy portalami są:

  • Instagram (79%);
  • Facebook (46%);
  • YouTube (36%);
  • Twitter (24%);
  • LinkedIn (12%).

Szeroko pojęty influencer marketing, który ściśle wiąże się z aktywnością na urządzeniach mobilnych oraz najczęściej odbierany jest właśnie ze smartfonów, warto wdrożyć we własnym biznesie. Wielu blogerów, influencerów czy youtuberów z konkretnych branż potrafi dziś skutecznie dotrzeć do nowego i bardziej dopasowanego odbiorcy. Poza tym influencer marketing to również dobry sposób na budowanie wizerunku marki i jej wiarygodności w sieci. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Dlaczego i jak korzystać z programów partnerskich w e-commerce?.

Aplikacje mobilne a promocja sklepu

Aplikacje sprzedażowe są dziś jednymi z najczęściej instalowanych na urządzeniach mobilnych. Średnio jeden użytkownik ma ich ok. 36, z czego znaczną część stanowią aplikacje e-commerce. Co więcej, według danych Criteo, na obszarze EMEA istnieje obecnie najwyższy trend dokonywania przez konsumentów transakcji w aplikacjach (26%), a współczynnik konwersji podczas korzystania z tych narzędzi jest trzykrotnie wyższy niż w przypadku stron mobilnych.

Poza tym aplikacje dają również możliwość wysyłania konsumentom regularnie tzw. powiadomień push z informacjami o promocjach i specjalnych ofertach, a także z przypomnieniem o dokończeniu transakcji czy zakupie produktów, które były przez nich ostatnio dodawane do wirtualnego koszyka.

Co więcej, aplikacje mobilne to również dobre miejsce do wdrożenia programu lojalnościowego, który pomaga przekształcić zwykłego klienta w stałego, cyklicznie kupującego w danym sklepie. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Program lojalnościowy, jako sposób na zachęcenie klientów do powrotów do e-sklepu. Jednak samo posiadanie przez e-sklep aplikacji sprzedażowej nie zawsze wystarcza, bo jak się okazuje, średnio 49% użytkowników odinstalowuje program już po pierwszym dniu.

Będąc tego świadomym trudno cieszyć się wyższym współczynnikiem konwersji i większą lojalnością konsumenta. W związku z tym, aby w pełni wykorzystać potencjał tego narzędzia, należy zlecić jego stworzenie profesjonalistom, którzy zadbają o odpowiednią kreację, intuicyjność i funkcjonalność. Warto również zaoferować użytkownikom dodatkowe profity za korzystanie z aplikacji, na przykład w postaci punktów, rabatów czy darmowej dostawy. Takie zachowanie może istotnie zwiększyć prawdopodobieństwo finalizacji przez nich transakcji.

Sondaż Clutch pokazuje, że cztery najważniejsze powody, dla których użytkownicy korzystają z aplikacji mobilnych e-commerce, to dziś:

  • otrzymywanie promocji i specjalnych ofert (68%);
  • elastyczność zakupu w dowolnym momencie (64%);
  • porównywanie produktów i cen (62%);
  • oszczędzanie czasu w sklepie (54%).

Mobilny handel głosowy

Handel elektroniczny to dziedzina, która nieustannie się rozwija, a jednym z najnowszych trendów w e-commerce jest wyszukiwanie głosowe, stanowiące w tej branży już 50% wszystkich wyszukiwań. Znaczna część z nich wykonywana jest przez urządzenia mobilne i istotnie wiąże się z treściami, które w danym momencie użytkownik przegląda na smartfonie.

W związku z tym, aby wyprzedzić konkurencję i sprostać nowym wyzwaniom, należy podjąć się optymalizacji witryny pod kątem wyszukiwań głosowych i poznać język potencjalnego klienta. Takie działanie pozwoli e-sklepowi spełnić jego oczekiwania i odnosić większe zyski. Dużą zaletą tej technologii jest fakt, że w ciągu minuty użytkownik jest w stanie średnio napisać jedynie 35 słów, podczas gdy wypowiedzieć może ich wówczas nawet 100-130.

W miarę ewolucji zakupów omnichannel’owych, nowym urządzeniem, które bierze udział w procesie finalizacji transakcji, stają się inteligentne głośniki. Szacuje się, że na całym świecie sprzedano ich dotychczas ok. 200 mln, co pokazuje, jak ważną rolę technologia głosowego wyszukiwania zaczyna pełnić w życiu konsumentów. Klienci, prosząc urządzenie za pośrednictwem komendy głosowej o złożenie zamówienia czy finalizację transakcji w e-sklepie, oczekują wygody i szybkiej reakcji.

Podsumowanie

Marketing mobilny już wkrótce może odgrywać główną rolę w promocji sklepu internetowego. Warto jednak pamiętać, że najlepsze wyniki przynoszą działania kompleksowe. Prowadząc dowolny e-commerce, w nadchodzącym okresie z pewnością warto w większym stopniu skupić się na możliwościach, jakie daje mobile. Mowa w tym przypadku nie tylko o płatnych reklamach w mediach społecznościowych czy sieci AdSense, ale również influencer marketingu, tworzeniu i popularyzowaniu własnych aplikacji sprzedażowych oraz dostosowywaniu strony mobilnej sklepu online i aplikacji pod kątem wyszukiwań głosowych.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW