Jak działać w czasie kryzysu – wskazówki dla sklepów stacjonarnych

Praktyczny poradnik e-commerce
24.04.2020

Ponad 60% kupujących w 2019 zadeklarowało dokonywanie zakupów w sklepach stacjonarnych. I choć nie oznacza to, że ci klienci nie korzystają także z e-sklepów, to jest to zdecydowanie duży odsetek jeśli chodzi o cały sektor retail. W obecnej sytuacji kryzysu, który w tak krótkim czasie wywarł wpływ na światową gospodarkę, sprzedawcy, którzy prowadzą swój biznes w punktach stacjonarnych stoją przed ogromnym wyzwaniem, aby zapewnić ciągłość dotychczasowej działalności. Zwłaszcza jeśli będą tym bardziej zmuszeni rywalizować z ofertami sklepów internetowych.

Przestrzegaj zasad bezpieczeństwa

Niezależnie od charakteru prowadzonej działalności, każdy przedsiębiorca, który prowadzi sprzedaż w sklepie stacjonarnym obowiązany jest do wprowadzenia i egzekwowania zarówno od swoich pracowników, jak i klientów podstawowych zasad bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej. Zachowanie odpowiedniego dystansu, wprowadzenie limitu osób, czy stosowanie środków ochronnych, jak żele antybakteryjne i jednorazowe rękawiczki. To tylko niektóre z wytycznych obejmujących pracowników sklepu oraz kupujących. Dla wspólnego dobra warto zadbać o odpowiednie wyeksponowanie nowych zasad na terenie sklepu. Najlepiej tuż przy wejściu, aby uniknąć niepotrzebnego stresu i zapewnić klientom jak najbardziej komfortowe warunki zakupów.

Promuj płatności bezgotówkowe

Choć niewątpliwie wciąż najpopularniejszą formą płatności w sklepach stacjonarnych jest gotówka, to już ponad 50% klientów aktywnie korzysta także z płatności kartą w terminalu POS. Z roku na rok przybywa również kupujących, którzy chętnie sięgają po nowinki technologiczne i dokonują płatności z wykorzystaniem smartfonów. Taką możliwość daje większość aplikacji bankowych, gdzie dostępne są tak popularne w e-commerce płatności BLIK oraz różnego rodzaju portfele elektroniczne jak Apple Pay czy Google Pay. Mnogość dostępnych opcji płatności w punktach stacjonarnych sprawia, że klienci, którzy dotychczas głównie posługiwali się gotówką mają możliwość wyboru rozwiązania dopasowanego do swoich potrzeb.

Promowanie w punktach stacjonarnych płatności bezgotówkowych jest niezwykle istotne dla bezpieczeństwa i komfortu podczas dokonywania zakupu. W odpowiedzi na zaistniałą sytuację Organizacje Płatnicze – Visa i Mastercard przyspieszyły wdrożenie, zapowiadanych na koniec roku 2020, zmian dotyczących limitów dla transakcji bezstykowych. Teraz płatności zbliżeniowe, bez konieczności wpisywania na terminalu numeru PIN, można dokonywać do kwoty 100 zł. Wcześniej limit ten wynosił 50 zł.

Przygotuj plan działania i śledź aktualne informacje

Nawet jeśli czasowo ograniczona jest możliwość prowadzenia sprzedaży, tak jak to miało miejsce dotychczas, warto zastanowić się nad planem działania, który będzie obejmował nie tylko najbliższe kilka tygodni, ale także znajdzie przełożenie w dłuższym okresie. Przykładowo metody dystrybucji, które do tej pory nie były brane pod uwagę mogą okazać się świetną alternatywą na czas kryzysu. Warto przyjrzeć się działaniom konkurentów, ale także firm z innych branż, które mogą podpowiedzieć gotowe rozwiązania lub wskazać kierunek, którym warto podążyć. W tym trudnym okresie ludzie potrafią się jednoczyć i wzajemnie sobie pomagać. Jeśli w danej branży czy rejonie prowadzone są inicjatywy zrzeszające sprzedawców dobrze jest przyłączyć się do nich i wspólnie budować społeczność, choćby lokalnie. Trzeba stale być na bieżąco, zwłaszcza z aktualnymi rozporządzeniami i odgórnymi zaleceniami. Rzetelne i sprawdzone informacje publikowane są na stronach rządowych odpowiednich jednostek administracyjnych i tam należy ich szukać.

Pomyśl o e-commerce

Ci przedsiębiorcy, którzy do tej pory skupiali się jedynie na sprzedaży tradycyjnej mogą teraz próbować swoich sił w e-commerce. Nie oznacza to oczywiście, że każdy sklep stacjonarny będzie miał swój internetowy odpowiednik. Dla części sprzedawców alternatywą na ten czas może okazać się dołączenie do znanych portali aukcyjnych czy marketplace’ów. Na takich serwisach najłatwiej będzie porównać ofertę produktową i ceny oferowane przez innych sprzedawców w danej kategorii. Warto także zastanowić się nad możliwością przeniesienia swojej działalności na sklep internetowy. Obecnie e-commerce oferuje sprzedawcom wiele możliwości, które dopasowane są zarówno do skali prowadzonego biznesu, jak i specyfiki danej branży. Opracowanie konkretnego planu może pomóc nie tylko rozwinąć sprzedaż on-line, co nawet rozbudować strategię sprzedaży w omnichannel. Po powrocie do normalnej działalności, sklep internetowy i stacjonarny mogą działać równolegle i wzajemnie się uzupełniać.

Dotychczasowy sklep może stać się również punktem odbioru osobistego. A dla tych klientów, którzy nie będą mogli pojawić się osobiście sklep internetowy będzie oferował możliwość odbioru zamówienia w Paczkomacie, czy doręczenia przesyłki bezpośrednio do klienta. Także w zakresie przyjmowania płatności sprzedawca może zyskać nowe możliwości. W e-sklepie poza dobrze już znanymi klientom metodami jak: BLIK, portfele elektroniczne czy płatność kartą, warto włączyć także inne formy płatności, które mogą realnie przełożyć się na wzrost sprzedaży. Warto rozważyć wdrożenie rat on-line czy płatności odroczonych. Pozwalają one kupującym na odłożenie terminu płatności, podczas gdy środki trafiają od razu na konto sklepu. Ogromnym wyzwaniem w przypadku wejścia z działalnością w e-commerce jest logistyka i koszta jakie trzeba ponieś na samym początku, dlatego tak ważna jest skrupulatna analiza i przygotowanie długoterminowej strategii działania.

Pamiętaj o swoich klientach i przypomnij o sobie

Niezależnie od tego, czy dany sklep stacjonarny dalej prowadzi sprzedaż, czy czasowo zawiesił działalność, musi pozostawać w kontakcie ze swoimi klientami. Klienci powinni być informowani o wszystkich zmianach na bieżąco – czy to na witrynie sklepu, stronie internetowej, czy w social media. Nawet jeśli sprzedawca zamknął punkt to nie oznacza to przecież, że stracił swoich stałych klientów. To właśnie za pośrednictwem różnych dostępnych kanałów on-line można stale utrzymywać kontakt i przypominać o swoim istnieniu. Klienci doskonale rozumieją wyjątkowe okoliczności jakie obecnie występują, sami też chcą powrócić jak najszybciej do normalności i jeśli uda nam się utrzymać tę relację, może to zaprocentować po ustaniu kryzysu.

Podsumowanie

Nie ma gotowego rozwiązania, które mogliby wdrożyć przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż w sklepach stacjonarnych, aby zachować ciągłość sprzedaży. Natomiast to co powinni zrobić wszyscy to przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo swoje, pracowników oraz klientów. Zachowanie ostrożności i promocja płatności bezgotówkowych mogą pomóc tym sprzedawcom, którzy dalej prowadzą sprzedaż. Niezależnie od obecnej sytuacji warto zastanowić się nad planem działań, który jest realny do wdrożenia, a jednocześnie będzie stanowił zabezpieczenie nie tylko na najbliższe tygodnie, ale i znajdzie przełożenie w dłuższej perspektywie. Dla niektórych dobrym rozwiązaniem może okazać się rozważenie przejścia na sprzedaż internetową i otwarcia własnego e-sklepu. Takie działanie może stać się dobrym rozwiązaniem, które z czasem przyczyni się do rozwoju firmy.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW