Google Ads – wszystko, co warto wiedzieć o płatnej reklamie e-sklepu

Praktyczny poradnik e-commerce
12.06.2020

Powodzenie w prowadzeniu biznesu w dużej mierze zależy od tego, jaki jest status firmy w sieci. Pierwsze miejsce, w którym użytkownicy próbują szukać określonych usług czy produktów, to wyszukiwarka internetowa. Według danych Stats Counter, Google ma dziś 91,98% udziału w rynku wyszukiwarek na całym świecie. W związku z tym warto podjąć kompleksowe działania, które sprawią, że dana firma w Google pojawi się na pierwszej stronie. Praktyki SEO, które nas do tego doprowadzą, wymagają czasu i zdecydowanie warto je wspomóc uruchomieniem kampanii Google Ads. Narzędzie to daje wiele marketingowych możliwości.

Co to jest Google Ads?

Google Ads (wcześniej AdWords) to system reklamowy od firmy Google, który umożliwia promowanie sklepów, ich produktów oraz usług w najbardziej obleganych miejscach w sieci. Jak rozpoznać, że reklama pochodzi z Google Ads? Są to na ogół treści, które wyświetlają się w widocznych miejscach różnych stron internetowych. Jednym z podstawowych rodzajów kampanii jest reklama tekstowa, pojawiająca się m.in. na samej górze wyszukiwarki Google oraz na samym jej dole. Nad linkami sponsorowanymi widoczny jest charakterystyczny, wyboldowany napis „Reklama”. Z kolei po prawej stronie mogą widnieć płatne reklamy graficzne.

Jak działa licytowanie stawek w Google Ads?

Reklamy w Google to tzw. reklamy PPC (ang. pay per click). Firmy płacą bowiem tylko wtedy, gdy ktoś w nie kliknie. Angażując się w takie działania marketingowe, nie wystarczy jednak tylko ustawić określonych parametrów i zapłacić. Google Ads działa na zasadzie aukcji, więc konieczna staje się licytacja stawek dla danych słów kluczowych, na które będzie w wyszukiwarkach wyświetlać się dana firma, jej usługi czy produkty.

Podstawowym wskaźnikiem jest w tym wypadku CPC, czyli koszt jednego kliknięcia reklamy, wyświetlającej się po wpisaniu danej frazy. Wysokość zadeklarowanej stawki jest bardzo istotna, ponieważ właściwie wybrana umożliwia pojawienie się reklamy na pierwszym miejscu pośród innych konkurentów z branży. Jednak na pozycję wpływa również tzw. wartość używana, określająca ranking reklamy. Zależy ona także od takich czynników jak:

  • jakość reklamy;
  • jakość strony docelowej;
  • kryteria wyszukiwania (np. lokalizacja użytkownika, czas wyszukiwania);
  • wpływ rozszerzeń i innych formatów reklam.

Jak wyliczyć CPC?

Koszt kliknięcia reklamy warto ustawić z rozmysłem, określając idealny maksymalny CPC. W tym celu należy z prostego wzoru wyliczyć VPC (ang. value per click), czyli wartość pojedynczego kliknięcia. Następnie dzielimy zysk z reklam przez ilość kliknięć. Tak więc, jeśli zysk ze sprzedaży z kampanii Google Ads wyniósł 250 zł, a kliknięć było 100, to VPC wynosi 2,5 zł.

Ten wskaźnik powinien wyznaczać maksymalną stawkę za kliknięcie, dzięki której w najgorszym wypadku właściciel e-commerce’u wyjdzie „na zero”. Idealnego maksymalnego CPC powinno poszukiwać się poniżej VPC, zmieniając wartość do takiej, która będzie generować najwyższy zwrot z inwestycji (ROI).

Wysokość ceny jednego kliknięcia jest zależna od popularności danego słowa kluczowego. Najniższe stawki to ledwie kilka groszy, a najwyższe sięgają nawet kilkunastu złotych. Z tymi ostatnimi można na ogół spotkać się przy frazach istotnych dla takich branż jak ubezpieczenia, finanse czy turystyka.

Modele rozliczeń w Google Ads

Poza rozliczaniem reklam w modelu CPC, Google daje jeszcze kilka innych możliwości m.in.:

  1. CPA (ang. cost per action) – koszt za wykonaną przez użytkownika akcję, np. konwersję, dodanie do koszyka czy zapisanie do newslettera;
  2. CPM (ang. cost per mille) – koszt tysiąca wyświetleń. Opłata jest naliczana, gdy reklama była widoczna przez co najmniej 1 sekundę, w minimum 50%. Z tego rozwiązania na ogół korzysta się w kampaniach wizerunkowych czy zasięgowych;
  3. CPV (ang. click per view) – cena za obejrzenie filmu reklamowego. Ten model rozliczania ma zastosowanie na portalu YouTube. Opłata jest pobierana, gdy użytkownik obejrzy co najmniej 30 sekund filmu lub jeśli zrobi to w całości do końca, gdy wideo jest krótsze;
  4. ROAS (ang. return on ad spend) – zwrot z nakładów na reklamę. Stawki są ustalane automatycznie przez Google Ads w czasie aukcji, a maksymalny koszt kliknięcia jest optymalizowany względem celu uzyskania określonego zwrotu z nakładów.

Typy kampanii Google Ads

Google oferuje wiele możliwości promocji produktów i usług dla sklepów internetowych. Każdy serwis będzie dysponował innym budżetem na płatną reklamę, niemniej warto zainwestować w różne rodzaje kampanii Google Ads.

  1. Kampanie tekstowe w sieci wyszukiwania – to podstawowy typ reklamy w Google Ads. Wyświetla się użytkownikom poszukującym określonych usług lub produktów. Należy w nim opisać szczegóły oferty i zamieścić wezwanie do działania (CTA) np. „kup teraz” czy „skorzystaj”. Ten typ reklamy ma jednak pewne limity i składa się z:
  • 3 nagłówków po 30 znaków;
  • 2 pól tekstowych po 90 znaków;
  • 2 ścieżek po 15 znaków.
  1. Kampanie w sieci reklamowej – graficzne banery pojawiające się na stronach partnerskich zrzeszonych w sieci AdSense. Można je spotkać w najpopularniejszych serwisach informacyjnych, na blogach, portalach branżowych, plotkarskich, czy w aplikacjach mobilnych.
  2. Kampanie Google Ads na YouTube – to reklamy wideo wyświetlające się w drugiej najpopularniejszej wyszukiwarce na świecie, również należącej do Google, czyli YouTube. Można się z nimi spotkać na początku lub końcu różnych materiałów wideo, a także w grach czy aplikacjach.
  3. Kampanie produktowe w Google Ads – to tzw. Zakupy Google, które przedstawiają reklamę danego produktu, składającą się z jego zdjęcia, tytułu, ceny oraz nazwy oferującego go sklepu.
  4. Kampanie remarketingowe – reklamy, umożliwiające ponowne dotarcie do użytkownika, który dany serwis już odwiedził, a nawet dodał konkretny produkt do koszyka, lecz nie wykonał oczekiwanej akcji (np. zakupu). W celu uruchomienia tej kampanii konieczne jest umieszczenie odpowiedniego kodu na każdej podstronie witryny, o czym więcej pisaliśmy w artykule Co to jest remarketing i jak wykorzystać go do zwiększenia ruchu na stronie?
  5. Kampanie reklamowe Gmail (Gmail Sponsored Promotion) – możliwość promowania produktów i usług w systemie pocztowym Gmail. Tego typu sponsorowane wiadomości trafiają do górnej zakładki „Oferty”.

Dlaczego warto korzystać z Google Ads?

Według danych Internet Live Stats, wyszukiwarka Google odbiera 3,5 miliarda zapytań dziennie, a 1,2 bln rocznie. Te liczby pokazują pierwszą zaletę korzystania z Google Ads, jaką jest możliwość dotarcia do szerokiej bazy użytkowników. Poza tym za promocję reklamodawca płaci jedynie wtedy, gdy potencjalny klient dokona oczekiwanego działania, np. kliknie link lub złoży zamówienie.

Wyświetlanie reklamy w Google Ads wpływa oczywiście na wzrost ruchu i konwersji na stronie. Jednak zajmowanie jednej z pierwszych pozycji w wyszukiwarce ma również istotne znaczenie dla budowania profesjonalnego wizerunku firmy. To dlatego, że ci, którzy korzystają z systemu Ads, muszą dysponować określonym budżetem na kampanię oraz strategią i specjalistami, a także prezentować odpowiednią jakość witryny, świadczącej jednocześnie o wysokim poziomie samej marki.

Warto również zaznaczyć, że koszty emisji reklam w Google Ads są dość niskie w porównaniu do skali, na jaką są promowane. Materiały promocyjne potrafią bowiem docierać do milionów użytkowników na całym świecie. Co więcej, z biegiem czasu konkretne typy kampanii są jeszcze bardziej rozszerzane. Przykładem mogą być, chociażby kampanie wideo, spośród których wyróżnia się takie rodzaje jak: In-stream, Discovery, Out-stream, czy Bumper Ads. Z kolei w reklamach banerowych wykorzystywane są nie tylko statyczne grafiki, ale także animacje HTML5 i AMP.

Podsumowanie

Aż 95% polskich internautów znajduje się w zasięgu sieci reklamowej Google. Użytkownicy szukają produktów i usług nie tylko w wyszukiwarce, ale przeglądają także różne serwisy informacyjne, branżowe, czy blogi. Uruchamiając reklamę płatną w Google Ads, można zatem wypromować się również w tych witrynach. Warto korzystać z rozmaitych typów kampanii, począwszy od tekstowych, przez wideo i remarketing, po gmailowe i zakupowe. Licytując stawki dla danych fraz, powinno się wyliczyć wartość kliknięcia (VPC) i odszukać takie maksymalne CPC, które daje najwyższy wzrost z inwestycji. Korzystając z Google Ads, trzeba również wiedzieć, że tego typu reklama nie zwalnia firmy z konieczności dbania o SEO. Kampania powinna być kompleksowa i poza płatnymi rozwiązaniami, należy również wdrażać działania, umożliwiające pojawianie się e-commerce’u na pierwszych pozycjach w wynikach organicznych Google.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW