Dlaczego i jak prowadzić blog dla sklepu internetowego?

Praktyczny poradnik e-commerce
03.07.2020

Blog sklepu internetowego jest jednym z tych elementów, które pozwalają firmom wybić się ponad konkurencję i dotrzeć z ofertą do odpowiednich odbiorców. Według raportu HubSpot, 70% właścicieli biznesów inwestuje w content marketing, którego częścią jest właśnie blogowanie. Najchętniej tworzą oni treści wideo, a na drugim miejscu znajdują się artykuły. Jednak o ile założenie bloga jest bardzo łatwe, o tyle jego prowadzenie wymaga odpowiedniej strategii i techniki, by przyniosło to oczekiwane efekty.

Dlaczego warto prowadzić bloga sklepu internetowego?

Powodów, dla których warto prowadzić bloga, jest wiele. Badania HubSpot pokazują również, że regularne tworzenie wpisów o określonej częstotliwości znacznie zwiększa ruch na stronie. Firmy, które wstawiały 16 artykułów miesięcznie, generowały średnio 3,5-krotnie lepsze wyniki, niż te, które publikowały jedynie 4 artykuły w miesiącu.

Ponadto, blog sklepu internetowego jest doskonałą platformą do wspierania różnych zabiegów i strategii SEO, decydujących o widoczności danego serwisu w wynikach wyszukiwania. Pisanie artykułów branżowych, w których zawarte są odpowiedzi na zapytania kierowane przez użytkowników sieci, daje możliwość pozycjonowania sklepu na tzw. long-tail, czyli długi ogon, – rzadziej wyszukiwane dłuższe frazy kluczowe. Prowadzenie bloga daje również szansę na budowanie wizerunku firmy jako eksperta i doradcy, którego wielu internautów szuka. Taka strategia to klucz do tworzenia trwałych więzi pomiędzy właścicielem sklepu i konsumentem, co w rezultacie może doprowadzić do zbudowania zaufania i wzrostu zainteresowania e-commercem ze strony kupującego. Poza tym większa liczba artykułów publikowanych na blogu w perspektywie czasu może posłużyć do stworzenia innych wartościowych treści content marketingowych, np. e-booków, spinając cykl tekstów w całość lub podcastów, będących artykułami w formacie audio.

Kolejną zaletą posiadania bloga przez sklep internetowy jest szansa na stworzenie przestrzeni do komunikacji z potencjalnym klientem. To miejsce, w którym można powiadomić go, jak działa dana branża, jaka jest jej specyfika, oferta, zagrożenia i szanse. Taka sytuacja sprawia, że firma w oczach konsumenta staje się bardziej wiarygodna. Odpowiednio tworzone treści przyczyniają się również do zwiększenia lojalności użytkownika w stosunku do danej marki. Aby do tego doszło, trzeba jednak pamiętać o podstawach i dobrych praktykach tworzenia materiału na bloga.

Podstawy bloga dla sklepu internetowego

Bazą dla prowadzenia bloga sklepu internetowego jest stworzenie odpowiedniej i spójnej strategii wyznaczającej charakter całej marki. Jeśli publikowane artykuły są eksperckie, to również inne formy content marketingu powinny być utrzymane w podobnym, a najlepiej takim samym stylu. Aby określić tonację tekstów, należy najpierw poznać swojego odbiorcę. Kluczowe pytanie w tym przypadku brzmi: „Jakiego rodzaju treści i o jakim charakterze mógłby oczekiwać czytelnik?”.

Jednym z zasadniczych elementów konstruowania strategii dla bloga sklepu internetowego jest spójne wybranie tematów artykułów. Źródłem inspiracji do ich tworzenia mogą być najczęściej zadawane przez klientów pytania, zarówno w mailach, jak i w komentarzach. Odpowiedź na nie pozwala lepiej poznać ich potrzeby. Z kolei odpowiadając na bieżące zapotrzebowanie informacyjne konsumentów, można wykorzystać dane z Google Trends, wpisując słowa kluczowe odpowiadające danej branży czy ofercie. Warto również śledzić konkurencję i regularnie sprawdzać, jakie tematy podejmuje ona na swoich blogach.

Trzeba również pamiętać, by treści były oryginalne. Duplikowanie ich może bowiem doprowadzić nie tylko do spadku ich atrakcyjności, ale również do usunięcia strony z indeksu Google. Powszechnie wiadomo dziś, że wśród najchętniej czytanych artykułów są te, które w sposób kompleksowy i wyczerpujący omawiają dany temat. Wchodząc na bloga, internauci chcą uzyskać też konkretne informacje w bardziej przystępny sposób lub poznać coś całkiem nowego. Nie należy więc jedynie agregować treści, a zamiast tego warto korzystać z różnego rodzaju raportów, danych statystycznych, porównań i badań, nie bojąc się przy tym wysnuwania własnych konkluzji i refleksji.

Jak prowadzić bloga dla sklepu internetowego?

Sama strategia i oryginalność nie zawsze są jednak wystarczające. Blogowanie w przypadku sklepów internetowych wymaga bowiem kompleksowych działań. Niezwykle istotna jest merytoryczna strona tworzonych treści. Konkurencja i internauci bywają bezlitośni, dlatego każdy, najdrobniejszy błąd może być przez nich publicznie rozliczony w sposób podważający autorytet marki. W takim wypadku trzeba być bardzo uważnym, a w razie błędu nie należy mu zaprzeczać czy pozostawiać sytuacji bez komentarza. Zalecaną reakcją jest przyznanie się do pomyłki, przeproszenie, ale również zdystansowanie się i prośba o wyrozumiałość, ponieważ błędy zdarzają się nawet największym graczom na rynku online. Jeśli w opublikowanej przez nas na blogu treści zostanie wychwycony błąd, należy też jak najszybciej wprowadzić niezbędne poprawki. W przeciwnym wypadku tekst nadal będzie generował pomyłki.

Zasady SEO, których musisz przestrzegać przy prowadzeniu bloga to:

  • wybór tematów w oparciu o keyword research i słowa kluczowe, zawarte zarówno w tytule tekstu, jak i śródnagłówkach i treści. Realizując tę regułę, warto jednak uważać na zjawisko znane pod nazwą keyword stuffing i różnicować słowa kluczowe na przykład przez ich odmianę oraz nie umieszczać ich jeden obok drugiego, a także nie nasycać nimi tekstu w nadmiarze;
  • właściwe dopasowanie wielkości i stylu formatowania tekstu w zależności od poziomu jego ważności. Nagłówek H1 stosowany jest dla tytułu, H2 – śródtytułów, zaś pozostałe wykorzystuje się w przypadku mniej istotnych treści;
  • linkowanie zarówno do oferty sklepu, poszczególnych dostępnych w nim produktów, jak i do innych wpisów blogowych. W sytuacji, gdy w artykule powołujemy się na dane pochodzące z konkretnych opracowań lub raportów, należy umieścić również link prowadzący bezpośrednio do tych dokumentów. Bardzo ważne jest przy tym, aby proces linkowania był jawny, w pełni uzasadniony i naprawdę użyteczny z punktu widzenia czytelnika.

Bez względu na tematykę tekstu, warto zadbać o jego przejrzystość i ułatwić czytelnikom odbiór. W ten sposób zmniejsza się ryzyko tego, że internauta straci motywację do czytania jeszcze przed końcem artykułu.

Inną dobrą praktyką jest wypunktowywanie lub wyliczanie w artykule. Taka forma zapisu gwarantuje uporządkowanie treści, ułatwia zapoznanie się z nią, ale w nadmiarze może prowadzić do osiągnięcia odwrotnych rezultatów. Wiedząc, że zbyt duża ilość punktorów ma negatywne skutki, warto ograniczyć ich liczbę do niezbędnego minimum i dzięki temu rzeczywiście ulepszyć tekst.

Jeszcze do niedawna sądzono, że wszystkie najważniejsze kwestie zawarte w tekście oraz poszczególne frazy kluczowe warto boldować. Dziś wiadomo już, że to nie do końca prawda. Pogrubienie może przynieść pożądany efekt, ale tylko w sytuacji, gdy nie jest nadużywane. Co więcej, dopiero zdając sobie sprawę z różnic pomiędzy boldowaniem a tzw. strongowaniem, ma się szansę na uzyskanie właściwego efektu, jakim jest lepsze odczytywanie treści przez internetowe boty. Zastosowanie pierwszego rozwiązania, , prowadzi bowiem tylko do wytłuszczenia frazy w warstwie wizualnej. Dopiero rozwiązanie może mieć realny wpływ na tzw. kaloryczność tekstu. Decydując się na pogrubianie poszczególnych fragmentów artykułu, sprawą nadrzędną jest pamiętanie o komforcie czytelników. Tekst, który w większości składa się z wytłuszczeń albo w którym na przestrzeni trzech akapitów pięciokrotnie wyróżniona zostaje ta sama fraza, z pewnością nie jest najprzyjemniejszy w odbiorze. Właśnie dlatego pogrubianie tekstu sprawdza się tylko w naprawdę uzasadnionych przypadkach.

Atrakcyjności artykułom dodają również grafiki zamieszczone na początku tekstu, a także w treści. Jak wskazują dane MDG Advertising artykuły, które zawierają obrazy, mają 94% więcej wyświetleń, niż treści zawierające sam tekst.

Podsumowanie

Prowadzenie bloga sklepu internetowego to odpowiednie działanie, które pomaga firmie znaleźć się na pierwszej stronie organicznych wyników wyszukiwania. Dzięki temu zwiększa się ruch w witrynie i w przystępny sposób można przedstawić użytkownikowi kwestie związane z ofertą e-commerce’a, jak i samą branżą. W zależności od sklepu i sektora, by zobaczyć efekty prowadzenia bloga należy jednak uzbroić się w cierpliwość. Najlepsze rezultaty uzyska się, prowadząc strategię długofalową, a jej wyniki mogą być widoczne dopiero po kilku miesiącach, a nawet latach. Decydując się na założenie bloga, trzeba jednak pamiętać, że powinien on mieć spójną strategię i odpowiadać na potrzeby oraz zainteresowania odbiorców. Poszczególne artykuły warto wzbogacać o słowa kluczowe, pamiętając przy tym o zasadach efektywnego wypunktowywania i wyliczania. Znajomość różnicy pomiędzy strongowaniem i boldowaniem również okazuje się w tym przypadku bardzo pomocna. Korzystny wpływ na internautów ma także wzbogacanie tekstów o grafiki i infografiki, umieszczane tak na początku, jak i w środku artykułu.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW