Blog

Blog
30.03.2021

W artykule Jak wypromować swój e-commerce: digital marketing (cz. I) wskazaliśmy najważniejsze wyzwania dla właściciela sklepu internetowego. Omówiliśmy także najpopularniejsze i najczęściej stosowane w digital marketingu narzędzia. Dziś przyjrzymy się im nieco bliżej.

Digital marketing, czyli marketing cyfrowy, to zestaw narzędzi stworzonych w celu osiągania konkretnych, preferowanych przez firmę korzyści: zdobycia przewagi konkurencyjnej, budowania i wzmacniania świadomości marki, zwiększenia zysków czy kreowania lojalności na linii e-commerce – odbiorca. Do najpopularniejszych i najczęściej stosowanych należą:

  • SEO,
  • PPC,
  • content marketing,
  • e-mail marketing,
  • social media,
  • kampanie SMS.

W kolejnych akapitach omówimy specyfikę każdego z nich. Podpowiemy, kiedy (i komu) przyniosą największe korzyści, jakie wyzwania ze sobą niosą i jak uniknąć błędów, wdrażając każde z nich.

SEO

SEO — dla kogo?

Z działań SEO może korzystać właściwie każdy e-commerce, zwłaszcza jeśli:

  • sprzedaje popularne na rynku produkty i chce zdobyć przewagę nad konkurentami;
  • chce zbudować stabilną pozycję sklepu i poprawić rozpoznawalność marki w internecie;
  • kieruje produkty do lokalnych odbiorców (local SEO).

Wyjątkiem są jedynie krótkoterminowe biznesy, wymagające promocji zapewniającej natychmiastowe efekty. Znakomitej większości sklepów internetowych nie można jednak do nich zaliczyć.

Przeczytaj również:Jak działać w czasie kryzysu – wskazówki dla sklepów internetowych

SEO — możliwości i pułapki

  1. Działania SEO to zdecydowanie więcej niż dodanie do tekstów na stronie sklepu określonych słów kluczowych. Aby osiągnąć najlepsze efekty, niezbędna jest także zmiana struktury serwisu, optymalizacje warstwy technicznej i wizualnej czy link building. Jeśli nie masz wiedzy z zakresu pozycjonowania i zależy Ci na wymiernych, mierzalnych efektach, oddaj to zadanie profesjonalistom. Działając „na własną rękę” można stracić czas i pieniądze.
  2. Pozycjonowanie sklepu internetowego nie przyniesie natychmiastowych rezultatów. Podniesienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwarki Google wymaga czasu (co najmniej kilku miesięcy), zaangażowania i środków finansowych. Jeżeli firma obiecuje natychmiastowe rezultaty, daje gwarancję TOP 3 lub maluje przed Tobą wizję wysokich pozycji za 200 zł miesięcznie, nie powinna być godna zaufania. Ze względu na specyfikę działań SEO, zagwarantowanie czegokolwiek (zwłaszcza bez rzetelnej analizy i audytu) jest zwyczajnie niemożliwe.
  3. Jednym z największych błędów właścicieli e-commerce jest zaprzestanie działań z zakresu SEO po uzyskaniu przez stronę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że Twoja konkurencja również walczy o dobrą widoczność w sieci. Na skutek braku aktywności możesz szybko stracić wypracowane rezultaty. Trwałe, w pełni satysfakcjonujące efekty dadzą więc jedynie regularne, dobrze zaplanowane działania.

Zobacz również:
Jak monitorować skuteczność kampanii i statystyki sprzedaży w sklepie internetowym?
Analiza danych za pomocą Google Search Console – 4 korzyści dla e-sklepu

PPC

PPC — dla kogo?

PPC to płatne reklamy w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki nim dotrzesz do potencjalnych odbiorców w stosunkowo krótkim czasie. PPC pozwala osiągnąć rozmaite cele, jakie stawiają sobie właściciele sklepów internetowych. Może być to np. poprawa rozpoznawalności marki, zwiększenie ruchu na stronie i konwersji czy zachęcenie do pobrania treści. Kampanie PPC będą więc dobrym rozwiązaniem dla wszystkich biznesów e-commerce.

PPC — możliwości i pułapki

  1. Podobnie jak w przypadku SEO, brak znajomości specyfiki PPC może skutkować zmarnowaniem budżetu i brakiem efektu. Jeśli zależy Ci na rezultatach, skorzystaj z pomocy eksperta.
  2. Aby osiągnąć najlepsze efekty, starannie wyselekcjonuj słowa kluczowe i spersonalizuj kampanię. Rozważ także działania z zakresu remarketingu — skierowane do osób, które odwiedziły już Twój sklep.

Zobacz również:
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. I
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. II
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. III

Content marketing

Content marketing – dla kogo?

Podobnie jak w przypadku SEO, działania z zakresu content marketingu może, a nawet powinien stosować każdy e-commerce.

Content marketing — możliwości i pułapki

  1. Dobry content marketing powinien być przede wszystkim… angażujący. Nie wiedząc, do kogo kierujesz swój przekaz, nie trafisz w sedno i nie zaangażujesz odbiorców. Pierwszym (i najważniejszym) krokiem przed rozpoczęciem działań content marketingowych powinno być więc zdefiniowanie grupy docelowej i stworzenie persony.
  2. Używaj słów kluczowych. Content marketing skutecznie wspiera działanie SEO. Tworząc content, nie zapomnij więc o słowach kluczowych. Nie wiesz, jakie słowa wybrać? Zastanów się, jakie frazy musi wpisać w wyszukiwarce człowiek, który chce kupić Twoje produkty. Odpowiednie keywordsy pomoże wyselekcjonować także proste w obsłudze narzędzie – planer słów kluczowych Google.
  3. Nie bądź wierny jednemu rodzajowi contentu. Twórz infografiki i memy, nagrywaj podcasty i wideo (to świetny sposób na zbudowanie wizerunku eksperta), organizuj webinary (także z ekspertami).
  4. Twórz regularnie interesujące treści i nie zapominaj o aktualizacjach. Używaj konkretnego języka i unikaj pisania o niczym. Przytaczaj dane statystyczne, nawiązuj do ciekawych faktów.
  5. Aby przykuć uwagę odbiorcy, staraj się pobudzać jego emocje. Zastanów się, dlaczego potencjalny odbiorca może poszukiwać Twoich produktów i jakie jego problemy rozwiąże ich zakup. Wykorzystaj wnioski, tworząc content.

Zobacz też:Dlaczego i jak prowadzić blog dla sklepu internetowego?

E-mail marketing

E-mail marketing – dla kogo?

E-mail marketing powinien być obowiązkowym elementem komunikacji z odbiorcami dla wszystkich osób prowadzących biznes e-commerce.

E-mail marketing — możliwości i pułapki

  1. Pisz prostym, zrozumiałym dla czytelnika językiem. Jeśli będziesz używać zbyt wielu skomplikowanych dla odbiorcy określeń, ten poczuje się niekomfortowo i nie wróci do Twoich e-maili. Mając dobre intencje, osiągniesz zdecydowanie odwrotny od zamierzonego efekt.
  2. Nie sprzedawaj. Jedną z najgorszych rzeczy, jakie może zrobić właściciel sklepu internetowego jest zasypywanie swoich klientów kolejnymi ofertami sprzedaży. Jeśli Twoje e-maile będą się kojarzyć wyłącznie z nachalną reklamą, odbiorcy szybko przestaną je czytać. Aby uniknąć takiego scenariusza, udostępniaj klientom treści, które ich zainteresują i zaangażują. Informuj o promocjach (także tych specjalnych, przygotowanych z myślą o odbiorcach newsletterów), kodach rabatowych i planowanych wydarzeniach.
  3. Unikaj sztampy. Ciekawy, oryginalny sposób komunikacji z odbiorcami (np. humorystyczne wiadomości wysyłane po złożeniu, skompletowaniu i wysyłane zamówienia) sprawią, że wyróżnisz się wśród konkurencji, zwiększysz rozpoznawalność marki i podkreślisz swoją unikalność. Pamiętaj jednak, aby treści były spójne z wizerunkiem sklepu, specyfiką grupy docelowej i pozostałymi formami komunikacji.

Social media

Social media — dla kogo?

Jak mówi popularne, przytaczane w różnych okolicznościach porzekadło „Nie ma Cię na Facebooku, nie istniejesz”. Choć ma ono żartobliwy charakter, niesie w sobie odrobinę prawdy. Pod koniec października w Polsce było aż 18,3 mln użytkowników Facebooka i niemal 7 mln użytkowników Instagrama. Duży odsetek takich osób to Twoi potencjalni klienci. Obecność w social mediach powinna być dziś niepisanym standardem dla większości sklepów internetowych.

Social media — możliwości i pułapki

  1. Założenie profilu sklepu na Facebooku i Instagramie to dziś zdecydowanie zbyt mało, aby zgromadzić zaangażowaną, lojalną społeczność. Kluczem do sukcesu jest regularność, angażujące odbiorców treści i autentyczność.
  2. Prowokuj, rozśmieszaj, intryguj. Jednym słowem — wyróżnij się na tyle innych twórców i marek.
  3. Sprawnie odpowiadaj na wiadomości i komentarze. Nie wdawaj się w internetowe spory i zachowuj kulturę wypowiedzi.
  4. Nie usuwaj postów z krytycznymi opiniami. Jeśli wina leży po Twojej stronie, przeproś i zaproponuj rekompensatę. Jeśli nie, używaj merytorycznych argumentów i nie daj się ponieść emocjom, przez które komunikaty nabiorą nieprofesjonalnego bądź ofensywnego charakteru.
  5. Jak pokazują statystyki najlepsze pory na publikację postów w mediach społecznościowych to te między 11-15 w tygodniu oraz niedzielne wieczory. Koniecznie o tym pamiętaj, planując kolejne wpisy.

Zobacz też: Jak wykorzystać social media marketing do promocji sklepu internetowego?

Kampanie SMS

Kampanie SMS — dla kogo?

Wiadomości SMS to świetny sposób komunikacji z odbiorcami, polecany wszystkim biznesom e-commerce. W krótkich wiadomościach tekstowych, które w ciągu zaledwie kilku chwil dotrą do odbiorcy, możesz informować klientów o statusie zamówienia, akcjach promocyjnych, kodach rabatowych. Taki kanał komunikacji jest także skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży w kanale mobilnym. W porównaniu do innych działań marketingowych, pozwalają osiągnąć możliwie najlepsze efekty w stosunkowo krótkim czasie.

Kampanie SMS — możliwości i pułapki

  1. Zależy Ci na tym, aby klienci pozytywnie odebrali kampanię SMS? Zadbaj o spersonalizowany, dostosowany do oczekiwań grupy docelowej przekaz. Aby taki stworzyć, potrzebujesz precyzyjnie zdefiniować potencjalnych odbiorców i stworzyć personę marketingową.
  2. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał kampanii SMS, umieszczaj w wiadomościach skrócone linki „idź do”. Dzięki nim zainteresowany produktem klient szybko przeniesie się na stronę internetową. Taka ścieżka zwiększy szanse na zakup produktu.
  3. Aby nagrodzić lojalnych klientów, oferuj specjalne kody rabatowe wysyłane wyłącznie w wiadomościach. Ich odbiorcy poczują się wyróżnieni i docenieni.

W działaniach digital marketingowych tkwi ogromny potencjał. Warto mieć to na uwadze podczas planowania strategii promocyjnej i rozdzielania budżetów.

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW