W artykule Jak wypromować swój e-commerce: digital marketing (cz. I) wskazaliśmy najważniejsze wyzwania dla właściciela sklepu internetowego. Omówiliśmy także najpopularniejsze i najczęściej stosowane w digital marketingu narzędzia. Dziś przyjrzymy się im nieco bliżej.
Digital marketing, czyli marketing cyfrowy, to zestaw narzędzi stworzonych w celu osiągania konkretnych, preferowanych przez firmę korzyści: zdobycia przewagi konkurencyjnej, budowania i wzmacniania świadomości marki, zwiększenia zysków czy kreowania lojalności na linii e-commerce – odbiorca. Do najpopularniejszych i najczęściej stosowanych należą:
- SEO,
- PPC,
- content marketing,
- e-mail marketing,
- social media,
- kampanie SMS.
W kolejnych akapitach omówimy specyfikę każdego z nich. Podpowiemy, kiedy (i komu) przyniosą największe korzyści, jakie wyzwania ze sobą niosą i jak uniknąć błędów, wdrażając każde z nich.
SEO
SEO — dla kogo?
Z działań SEO może korzystać właściwie każdy e-commerce, zwłaszcza jeśli:
- sprzedaje popularne na rynku produkty i chce zdobyć przewagę nad konkurentami;
- chce zbudować stabilną pozycję sklepu i poprawić rozpoznawalność marki w internecie;
- kieruje produkty do lokalnych odbiorców (local SEO).
Wyjątkiem są jedynie krótkoterminowe biznesy, wymagające promocji zapewniającej natychmiastowe efekty. Znakomitej większości sklepów internetowych nie można jednak do nich zaliczyć.
Przeczytaj również:Jak działać w czasie kryzysu – wskazówki dla sklepów internetowych
SEO — możliwości i pułapki
- Działania SEO to zdecydowanie więcej niż dodanie do tekstów na stronie sklepu określonych słów kluczowych. Aby osiągnąć najlepsze efekty, niezbędna jest także zmiana struktury serwisu, optymalizacje warstwy technicznej i wizualnej czy link building. Jeśli nie masz wiedzy z zakresu pozycjonowania i zależy Ci na wymiernych, mierzalnych efektach, oddaj to zadanie profesjonalistom. Działając „na własną rękę” można stracić czas i pieniądze.
- Pozycjonowanie sklepu internetowego nie przyniesie natychmiastowych rezultatów. Podniesienie pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwarki Google wymaga czasu (co najmniej kilku miesięcy), zaangażowania i środków finansowych. Jeżeli firma obiecuje natychmiastowe rezultaty, daje gwarancję TOP 3 lub maluje przed Tobą wizję wysokich pozycji za 200 zł miesięcznie, nie powinna być godna zaufania. Ze względu na specyfikę działań SEO, zagwarantowanie czegokolwiek (zwłaszcza bez rzetelnej analizy i audytu) jest zwyczajnie niemożliwe.
- Jednym z największych błędów właścicieli e-commerce jest zaprzestanie działań z zakresu SEO po uzyskaniu przez stronę wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że Twoja konkurencja również walczy o dobrą widoczność w sieci. Na skutek braku aktywności możesz szybko stracić wypracowane rezultaty. Trwałe, w pełni satysfakcjonujące efekty dadzą więc jedynie regularne, dobrze zaplanowane działania.
Zobacz również:
Jak monitorować skuteczność kampanii i statystyki sprzedaży w sklepie internetowym?
Analiza danych za pomocą Google Search Console – 4 korzyści dla e-sklepu
PPC
PPC — dla kogo?
PPC to płatne reklamy w wynikach wyszukiwania Google. Dzięki nim dotrzesz do potencjalnych odbiorców w stosunkowo krótkim czasie. PPC pozwala osiągnąć rozmaite cele, jakie stawiają sobie właściciele sklepów internetowych. Może być to np. poprawa rozpoznawalności marki, zwiększenie ruchu na stronie i konwersji czy zachęcenie do pobrania treści. Kampanie PPC będą więc dobrym rozwiązaniem dla wszystkich biznesów e-commerce.
PPC — możliwości i pułapki
- Podobnie jak w przypadku SEO, brak znajomości specyfiki PPC może skutkować zmarnowaniem budżetu i brakiem efektu. Jeśli zależy Ci na rezultatach, skorzystaj z pomocy eksperta.
- Aby osiągnąć najlepsze efekty, starannie wyselekcjonuj słowa kluczowe i spersonalizuj kampanię. Rozważ także działania z zakresu remarketingu — skierowane do osób, które odwiedziły już Twój sklep.
Zobacz również:
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. I
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. II
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. III
Content marketing
Content marketing – dla kogo?
Podobnie jak w przypadku SEO, działania z zakresu content marketingu może, a nawet powinien stosować każdy e-commerce.
Content marketing — możliwości i pułapki
- Dobry content marketing powinien być przede wszystkim… angażujący. Nie wiedząc, do kogo kierujesz swój przekaz, nie trafisz w sedno i nie zaangażujesz odbiorców. Pierwszym (i najważniejszym) krokiem przed rozpoczęciem działań content marketingowych powinno być więc zdefiniowanie grupy docelowej i stworzenie persony.
- Używaj słów kluczowych. Content marketing skutecznie wspiera działanie SEO. Tworząc content, nie zapomnij więc o słowach kluczowych. Nie wiesz, jakie słowa wybrać? Zastanów się, jakie frazy musi wpisać w wyszukiwarce człowiek, który chce kupić Twoje produkty. Odpowiednie keywordsy pomoże wyselekcjonować także proste w obsłudze narzędzie – planer słów kluczowych Google.
- Nie bądź wierny jednemu rodzajowi contentu. Twórz infografiki i memy, nagrywaj podcasty i wideo (to świetny sposób na zbudowanie wizerunku eksperta), organizuj webinary (także z ekspertami).
- Twórz regularnie interesujące treści i nie zapominaj o aktualizacjach. Używaj konkretnego języka i unikaj pisania o niczym. Przytaczaj dane statystyczne, nawiązuj do ciekawych faktów.
- Aby przykuć uwagę odbiorcy, staraj się pobudzać jego emocje. Zastanów się, dlaczego potencjalny odbiorca może poszukiwać Twoich produktów i jakie jego problemy rozwiąże ich zakup. Wykorzystaj wnioski, tworząc content.
Zobacz też:Dlaczego i jak prowadzić blog dla sklepu internetowego?
E-mail marketing
E-mail marketing – dla kogo?
E-mail marketing powinien być obowiązkowym elementem komunikacji z odbiorcami dla wszystkich osób prowadzących biznes e-commerce.
E-mail marketing — możliwości i pułapki
- Pisz prostym, zrozumiałym dla czytelnika językiem. Jeśli będziesz używać zbyt wielu skomplikowanych dla odbiorcy określeń, ten poczuje się niekomfortowo i nie wróci do Twoich e-maili. Mając dobre intencje, osiągniesz zdecydowanie odwrotny od zamierzonego efekt.
- Nie sprzedawaj. Jedną z najgorszych rzeczy, jakie może zrobić właściciel sklepu internetowego jest zasypywanie swoich klientów kolejnymi ofertami sprzedaży. Jeśli Twoje e-maile będą się kojarzyć wyłącznie z nachalną reklamą, odbiorcy szybko przestaną je czytać. Aby uniknąć takiego scenariusza, udostępniaj klientom treści, które ich zainteresują i zaangażują. Informuj o promocjach (także tych specjalnych, przygotowanych z myślą o odbiorcach newsletterów), kodach rabatowych i planowanych wydarzeniach.
- Unikaj sztampy. Ciekawy, oryginalny sposób komunikacji z odbiorcami (np. humorystyczne wiadomości wysyłane po złożeniu, skompletowaniu i wysyłane zamówienia) sprawią, że wyróżnisz się wśród konkurencji, zwiększysz rozpoznawalność marki i podkreślisz swoją unikalność. Pamiętaj jednak, aby treści były spójne z wizerunkiem sklepu, specyfiką grupy docelowej i pozostałymi formami komunikacji.
Social media
Social media — dla kogo?
Jak mówi popularne, przytaczane w różnych okolicznościach porzekadło „Nie ma Cię na Facebooku, nie istniejesz”. Choć ma ono żartobliwy charakter, niesie w sobie odrobinę prawdy. Pod koniec października w Polsce było aż 18,3 mln użytkowników Facebooka i niemal 7 mln użytkowników Instagrama. Duży odsetek takich osób to Twoi potencjalni klienci. Obecność w social mediach powinna być dziś niepisanym standardem dla większości sklepów internetowych.
Social media — możliwości i pułapki
- Założenie profilu sklepu na Facebooku i Instagramie to dziś zdecydowanie zbyt mało, aby zgromadzić zaangażowaną, lojalną społeczność. Kluczem do sukcesu jest regularność, angażujące odbiorców treści i autentyczność.
- Prowokuj, rozśmieszaj, intryguj. Jednym słowem — wyróżnij się na tyle innych twórców i marek.
- Sprawnie odpowiadaj na wiadomości i komentarze. Nie wdawaj się w internetowe spory i zachowuj kulturę wypowiedzi.
- Nie usuwaj postów z krytycznymi opiniami. Jeśli wina leży po Twojej stronie, przeproś i zaproponuj rekompensatę. Jeśli nie, używaj merytorycznych argumentów i nie daj się ponieść emocjom, przez które komunikaty nabiorą nieprofesjonalnego bądź ofensywnego charakteru.
- Jak pokazują statystyki najlepsze pory na publikację postów w mediach społecznościowych to te między 11-15 w tygodniu oraz niedzielne wieczory. Koniecznie o tym pamiętaj, planując kolejne wpisy.
Zobacz też: Jak wykorzystać social media marketing do promocji sklepu internetowego?
Kampanie SMS
Kampanie SMS — dla kogo?
Wiadomości SMS to świetny sposób komunikacji z odbiorcami, polecany wszystkim biznesom e-commerce. W krótkich wiadomościach tekstowych, które w ciągu zaledwie kilku chwil dotrą do odbiorcy, możesz informować klientów o statusie zamówienia, akcjach promocyjnych, kodach rabatowych. Taki kanał komunikacji jest także skutecznym sposobem na zwiększenie sprzedaży w kanale mobilnym. W porównaniu do innych działań marketingowych, pozwalają osiągnąć możliwie najlepsze efekty w stosunkowo krótkim czasie.
Kampanie SMS — możliwości i pułapki
- Zależy Ci na tym, aby klienci pozytywnie odebrali kampanię SMS? Zadbaj o spersonalizowany, dostosowany do oczekiwań grupy docelowej przekaz. Aby taki stworzyć, potrzebujesz precyzyjnie zdefiniować potencjalnych odbiorców i stworzyć personę marketingową.
- Aby maksymalnie wykorzystać potencjał kampanii SMS, umieszczaj w wiadomościach skrócone linki „idź do”. Dzięki nim zainteresowany produktem klient szybko przeniesie się na stronę internetową. Taka ścieżka zwiększy szanse na zakup produktu.
- Aby nagrodzić lojalnych klientów, oferuj specjalne kody rabatowe wysyłane wyłącznie w wiadomościach. Ich odbiorcy poczują się wyróżnieni i docenieni.
W działaniach digital marketingowych tkwi ogromny potencjał. Warto mieć to na uwadze podczas planowania strategii promocyjnej i rozdzielania budżetów.