Blog

Blog
24.02.2021

Pandemia COVID-19 zwiększyła dynamikę rynku e-commerce. Jedną z widocznych zmian, które nastąpiły w tym czasie, jest wzrost liczby nowych sklepów internetowych. Jak wypromować swój e-commerce, żeby osiągać stabilne, długofalowe zyski i osiągnąć przewagę konkurencyjną?

W 2020 r. rynek handlu internetowego w Polsce wart był ok. 100 mld zł. Co więcej, według prognoz z raportu Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza i prognozy rozwoju rynku e-commerce na lata 2020-2025, stworzonego na zlecenie PMR, branży handlu online nie czeka (w najbliższych latach) żadne wyhamowanie. Rynek e-commerce w Polsce będzie się dalej dynamicznie rozwijał.

Sklep internetowy — świetny sposób na dochodowy biznes

Przewidywania ekspertów już dziś potwierdzają twarde dane. Jak wynika z tych udostępnionych przez Shoper, w kwietniu 2020 roku na platformie pojawiło się o 137% więcej nowych e-biznesów niż w ubiegłym roku. To jednak nie wszystko. Shoper wskazuje także, że 14 kwietnia 2020 roku, czyli w poświąteczny wtorek, sprzedaż była większa niż w Black Friday 2019 (29 listopada) o 10%. W porównaniu z okresem 25-29 listopada 2019, między 13 a 17 kwietnia 2020, platforma zanotowała ponad 33% sesji więcej oraz ponad 14% więcej wszystkich transakcji. Takie wzrosty to nie tylko szansa dla e-commerce, ale także wyzwanie.

Najważniejsze wyzwania dla właściciela e-commerce

Największe wyzwania, z punktu widzenia właściciela e-commerce, to:

  • duża konkurencja. Więcej sklepów www to mniejsze szanse na znalezienie niszy. Otwierając sklep internetowy, musisz zadbać o to, aby wyróżnić się wśród konkurentów, budując przewagę konkurencyjną nie przez asortyment (ten we wszystkich sklepach będzie porównywalny), lecz przez dodatkowe walory, udogodnienia, świetny serwis i unikalne wartości;
  • wysokie oczekiwania klientów. Dla konsumenta, który może wybierać spośród kilku sklepów z podobnym asortymentem kryterium decyzji „wystarczającą dobra obsługa” to zdecydowanie zbyt mało. W czasach ogromnej konkurencji nie możesz pozwolić sobie na bylejakość. Aby zbudować dochodowy e-commerce, samo założenie sklepu www nie wystarczy. Kluczem do sukcesu jest zbudowanie przewagi konkurencyjnej poprzez unikalność, odwagę w działaniu oraz umiejętną promocję.

Jak wypromować swój e-commerce?

Jednym z najlepszych sposobów na wypromowanie sklepu internetowego jest wdrożenie działań digital marketingowych. Umiejętnie wykorzystując ich potencjał:

  • zwiększysz sprzedaż produktów,
  • pozyskasz leady,
  • poprawisz rozpoznawalność marki i zbudujesz jej eksperci wizerunek,
  • zbudujesz wartościową komunikację na linii e-commerce - odbiorca,
  • zwiększysz lojalność kupujących,
  • zyskasz przewagę nad konkurencją.

Skuteczna promocja dzięki digital marketingowi

Digital marketing, czyli marketing cyfrowy to zestaw narzędzi, stworzonych w celu osiągania konkretnych, preferowanych przez firmę korzyści. Może być to np. zdobycie przewagi konkurencyjnej, budowanie i wzmacnianie świadomości marki, zwiększenie zysków czy kreowanie lojalności na linii e-commerce - odbiorca. Digital marketing wykorzystuje nowoczesne narzędzia cyfrowe, różniące się zastosowaniem, możliwościami, potencjalnymi korzyściami czy potrzebnym budżetem. Do najpopularniejszych i najczęściej stosowanych należą:

  • SEO,
  • PPC,
  • content marketing,
  • e-mail marketing,
  • social media,
  • kampanie SMS.

Przyjrzyjmy się dokładniej każdemu z nich.

SEO

SEO (Search Engine Optimization), czyli popularne pozycjonowanie to szereg działań zmierzających ku temu, aby Twój sklep internetowy znalazł się na jak najwyższej pozycji wyszukiwarki Google. Dzięki temu masz szansę zwiększyć ruch organiczny na witrynie, dotrzeć do zdecydowanie większej liczby potencjalnych odbiorców, a co za tym idzie - wygenerować wyższe zyski.

Rada: skuteczne wdrożenie działań SEO wymaga zaawansowanych umiejętności i sporego budżetu, zwłaszcza jeśli sprzedajesz popularne produkty. Pamiętaj także, że na efekty pozycjonowania będziesz musiał chwilę poczekać.

PPC

PPC (Pay Per Click) to model reklam w Internecie, w którym płacisz za każde kliknięcie re-klamowego linku czy baneru. Przykładem reklamy PPC jest Google Adwords.

Rada: w przypadku kampanii PPC bardzo łatwo „przepalić” budżet. Jeśli chcesz osiągnąć wymierne korzyści, zleć realizację kampanii doświadczonemu ekspertowi. W szczególności, gdy nie dysponujesz branżową wiedzą. W tym przypadku działanie po omacku i nauka na błędach mogą bowiem sporo kosztować.

Content marketing

Content marketing, czyli marketing treści to skuteczny sposób na pozyskanie uwagi użytkownika, zainteresowanie go ofertą sklepu i zachęcenie do złożenia zamówienia. Dzięki takiej formie digital marketingu zbudujesz także ekspercki wizerunek i poprawisz rozpo-znawalność marki.

Rada: aby content marketing przyniósł oczekiwane rezultaty, treści powinny być przede wszystkim wartościowe oraz dostosowane do potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Jest to szczególnie ważne dzisiaj, w dobie informacyjnego boomu i szumu informacyjnego.

E-mail marketing

E-mail marketing to skuteczny sposób na pozyskanie nowych klientów, utrzymanie więzi z aktualnymi kupującymi i zwiększenie ich lojalności względem marki. Głównym narzędziem, wykorzystywanym przez e-mail marketing, jest poczta elektroniczna. Wykorzystując po-tencjał e-mail marketingu, możesz promować wartościowy content, informować odbiorców o nowościach czy rabatach, zachęcać do udziału w konkursach i akcjach promocyjnych. Poprzez wysyłanie wiadomości na każdym etapie realizacji zamówienia (np. po jego złożeniu, skompletowaniu, wysyłce i otrzymaniu przez klienta) możesz także budować po-zytywny, przyjazny kupującym wizerunek sklepu.

Rada: e-mail marketing jest skutecznym sposobem na pozyskanie nowych kupujących, budowanie lojalności dotychczasowych klientów oraz przypomnienie o sklepie osobom, które dokonały w nim zakupu już jakiś czas temu.

Social media

Jak wskazują dane Brand24, aż 95% osób w wieku 18-34 lat jest skłonnych do śledzenia ulubionych marek w mediach społecznościowych, a 72% konsumentów chce, aby marki oferowały zniżki i inne promocje w mediach społecznościowych.

Aby rozpocząć działania w social media, załóż profil sklepu w mediach społecznościowych — na Facebooku, Instagramie, YouTubie (w zależności od tego, w jaki sposób chcesz prowadzić komunikację i jakie towary sprzedajesz, możesz korzystać ze wszystkich lub poje-dynczych kanałów).

Rada: prowadząc działania w social mediach, warto dążyć do tego, aby komunikacja była dialogiem na linii e-commerce - odbiorca. Aby osiągnąć taki cel, nie spoczywaj na laurach. Zachęcaj do interakcji, udostępniaj wartościowe treści sprzyjające dyskusjom, zachęcaj do aktywności, oferuj atrakcyjne rabaty, doceniaj i nagradzaj kupujących.

Przeczytaj również: Jak sprzedawać w Internecie bez sklepu?

Kampanie SMS

Kampanie SMS to komunikaty wysyłane drogą SMS-ową. Ich przedmiotem mogą być informacje dotyczące promocyjnych ofert, rabatów, zaproszeń na wydarzenia czy nowości produktowych.

Rada: w dzisiejszych czasach, kiedy jedną najważniejszych dla konsumentów wartości jest personalizacja, kluczowa jest właściwa segmentacja odbiorców. Skuteczny marketing SMS powinien być maksymalnie dostosowany do potrzeb odbiorcy i odpowiadać na konkretne potrzeby.

Jak stosować digital marketing, aby osiągnąć założone cele?

Aby osiągnąć zamierzone korzyści, nie warto poprzestawać na jednym narzędziu digital marketingu, lecz je dywersyfikować. Równie ważne jest stworzenie indywidualnej, dobrze przemyślanej strategii uwzględniającej specyfikę biznesu, target klientów, cele i budżet. Przemyślane decyzje wpłyną pozytywnie na efekty kampanii digitalowych, a co za tym idzie, na rozpoznawalność marki oraz wyniki sprzedażowe.

W zależności od tego, w jakim stopniu chcesz się zaangażować i jaki budżet chcesz przeznaczyć na digital marketing, możesz samodzielnie prowadzić działania promocyjne lub skorzystać ze wsparcia fachowca — agencji digitalowej.

Przeczytaj również:

Jak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla e-commerce

JJak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla sklepów stacjonarnych

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW