Blog

Blog
20.04.2021

Body leasing to nowoczesna usługa, która szturmem podbija polski rynek. Czym jest w praktyce i jakie korzyści może przynieść Twojemu przedsiębiorstwu? Wyjaśnienie znajdziesz w poniższym artykule.

Body leasing to intrygujące określenie, które budzi różne, często bardzo ciekawe skojarzenia. Zwłaszcza wśród osób, które doskonale znają specyfikę tradycyjnego leasingu. Tłumaczone z angielskiego połączenie słów może sugerować, że pod tym pojęciem kryje się leasing, jednak nie środków trwałych (tak, jak w tradycyjnej formule), ale… ludzi (body z ang. ciało). Czy tak rzeczywiście jest?

Czym jest body leasing?

Określenie body leasing definiuje formę personalnego outsourcingu. Mówiąc prościej, jest to udostępnienie pracowników do wykonywania określonej pracy na rzecz danej firmy, przez określony czas, zgodnie z zapisami umowy. W zależności od potrzeb leasingobiorcy, umowa body leasingu może trwać kilka dni, tygodni lub nawet miesięcy. Sama praca może odbywać się w biurze lub zdalnie.

Szczególnym rodzajem body leasingu jest team leasing polegający na wynajęciu całych zespołów projektowych.

Modele body leasingu

Body leasing najczęściej przybiera formę „time & material” lub „fixed price”. Czym się od siebie różnią?

  • Przedsiębiorca, który decyduje się na leasing w formule „time & material”, płaci z reguły za przepracowane przez specjalistów godziny (na podstawie tzw. timesheet’u). Taka forma jest szczególnie polecana w przypadku projektów trwających przez kilka lub kilkanaście miesięcy. Wyzwaniem, któremu musi sprostać leasingobiorca, jest konieczność regularnego monitorowania rezultatów i postępów.
  • Przedsiębiorca, który sięgnie po leasing w formule „fixed price”, będzie rozliczał się z dostawcą po realizacji całego projektu lub jego poszczególnych etapów (w zależności od ustaleń). W takim modelu określenie kosztów, założeń i celów odbywa się przed rozpoczęciem działań. Wprowadzanie ewentualnych modyfikacji w trakcie trwania przedsięwzięcia, jest więc bardzo trudne, a nierzadko wręcz niemożliwe.

Przeczytaj również:
Jak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla e-commerce
Jak działać w czasie kryzysu? Wskazówki dla sklepów stacjonarnych

Jakie branże najczęściej korzystają z body leasingu?

Body leasing jest szczególnie popularny w branży IT i marketingu (także internetowym). Chętnie korzystają z niego także firmy realizujące projekty z wykorzystaniem nowoczesnych cyfrowych technologii. Co ciekawe, do body leasingu coraz częściej przekonują się także publiczne urzędy.

Kiedy warto sięgnąć po body leasing?

W 1923 roku Henry Ford wygłosił jeden ze swoich najsłynniejszych cytatów „Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, nie ma sensu, żebyśmy to robili. Powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej niż my”. To znane motto doskonale ilustruje okoliczności, w których skorzystanie z body leasingu okaże się strzałem w dziesiątkę. Personalny outsourcing będzie świetnym wyborem, jeśli chcesz realizować śmiałe projekty, rozwijać organizację i budować przewagę konkurencyjną, ale nie dysponujesz wykwalifikowanymi specjalistami. Sięgając po body leasing, wesprzesz swój zespół wiedzą i doświadczeniem ekspertów, bez konieczności prowadzenia wielomiesięcznej rekrutacji i ponoszenia kosztów tradycyjnego zatrudnienia.

Podpisanie umowy leasingowej okaże się więc zasadne, jeśli:

  • potrzebujesz wsparcia specjalisty w swojej dziedzinie, jednak nie widzisz konieczności zatrudniania takiej osoby na etat;
  • chcesz rozwijać firmę, ale Twój zespół nie ma wszystkich niezbędnych do realizacji tego celu kompetencji;
  • potrzebujesz wsparcia specjalisty „na już”, a nawet na przysłowiowe „wczoraj”.

Przeczytaj również:
Piki sprzedażowe w branży RTV/AGD – jak je wykorzystać? – cz. 1
Piki sprzedażowe w branży RTV/AGD – jak je wykorzystać? – cz. 2

6 najważniejszych korzyści z body leasingu

Sięgając po body leasing:

  1. Będziesz mógł korzystać z wiedzy i doświadczenia specjalistów w różnych dziedzinach, także niszowych; Dostaniesz wsparcie eksperta w dowolnie wybranym momencie, bez konieczności przeprowadzania długiej i żmudnej rekrutacji oraz szkoleń;
  2. Zoptymalizujesz koszty zatrudnienia, rekrutacji i wyposażenia stanowiska pracy. Zapłacisz bowiem wyłącznie za konkretną, wykonaną zgodnie z zapisami umowy, pracę. W ten sposób wygenerujesz oszczędności, odczuwalne dla firmowego budżetu;
  3. Zoptymalizujesz koszty samego projektu;
  4. Zapewnisz ciągłość projektów, nawet w okresie, w którym zakres obowiązków przekracza możliwości etatowych pracowników;
  5. Poprawisz jakość obsługi klienta. Jak to możliwe? Body leasing, zapewni Twojej firmie nie tylko szybsze, ale także skuteczniejsze i bardziej efektywne działania specjalistów. A to w rezultacie przełoży się na krótszy okres realizacji kluczowych procesów, brak opóźnień oraz większą satysfakcję docelowych odbiorców.

Przeczytaj również:
Program lojalnościowy jako sposób na zachęcenie klientów do powrotów do e-sklepu – co warto wiedzieć?

Body leasing — wyzwania

Choć wdrożenie w firmie body leasingu niesie za sobą ogrom zalet, nie jest jednak wolne od trudności, które należy pokonać. Niezwykle problematyczne mogą okazać się m.in.:

  • Nieznajomość organizacji przez specjalistę. Wesprze on Twoją firmę przez kilka dni lub tygodni, jednak nigdy nie będzie znał jej tak dobrze, jak etatowi pracownicy.
  • Brak elastyczności. Zakres obowiązków i odpowiedzialności leasingowanych pracowników określają zapisy umowy. W toku współpracy strony nie mogą więc dowolnie modyfikować pierwotnych ustaleń. Nawet jeśli, przynajmniej w teorii, miałyby one pozytywny wpływ na projekt.
  • Konieczność dokładnego określenia swoich potrzeb. Aby maksymalnie wykorzystać potencjał, jaki niesie za sobą body leasing, organizacja musi wiedzieć, jakich specjalistów najbardziej potrzebuje. Wydaje się to sprawą oczywistą, jednak zdarza się, że to tylko pozory. Zwłaszcza w przypadku realizacji różnorodnych projektów.

Można jednak zapobiec wystąpieniu tego typu problemów m.in. poprzez tworzenie zespołów mieszanych, składających się z pracowników etatowych i zewnętrznych specjalistów czy wdrażając eksperta nie tylko w projekt, ale i w idee przedsiębiorstwa. Zanim jednak w ogóle zostanie podjęta współpraca, należy szczegółowo sprecyzować cele i oczekiwania wobec projektu i usługi. Dzięki temu można uniknąć niepotrzebnych nieporozumień, a praca będzie tak efektywna, jak to tylko możliwe.

Body leasing jest usługą, która może przynieść wiele korzyści. Przedsiębiorcy, którzy się na niego decydują, zyskują szansę na rozwinięcie przedsiębiorstwa przy stosunkowo niskim nakładzie środków (w porównaniu do zatrudnienia pracowników etatowych). Aby taka forma outsourcingu przyniosła organizacji wymierne korzyści, jeszcze przed podpisaniem umowy leasingowej, należy nazwać najważniejsze i najczęściej występujące ryzyka i zastanowić się, w jaki sposób można je zminimalizować.

Zobacz również:
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. I
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. II
Analityka dla początkujących w e-commerce – cz. III

Załóż konto i zacznij zarabiać

Poznaj kompleksowe rozwiązania dla Twojego biznesu.

Zarejestruj się
Sprawdź jakie to proste

Aktywuj nową metodę
płatności P24NOW